Mjölby har bästa företagsklimatet – igen

Bara 17 kommuner i landet är bättre än Mjölby på kontakter med företagen. Det visar en ny undersökning som bekräftar tidigare resultat.

Så här glatt var det i kommunen i höstas: Kommundirektören Andreas Capilla, näringslivschefen Torbjörn Sjöqvist, kommunalrådet Cecilia Burenby (S), Johan Gustafsson från Svenskt näringsliv och näringslivsutvecklare Jonny Bertholdsson.

Så här glatt var det i kommunen i höstas: Kommundirektören Andreas Capilla, näringslivschefen Torbjörn Sjöqvist, kommunalrådet Cecilia Burenby (S), Johan Gustafsson från Svenskt näringsliv och näringslivsutvecklare Jonny Bertholdsson.

Foto: Sune Johansson

Mjölby2022-04-21 09:58

I höstas var det organisationen Svenskt näringslivs redovisning som fick kommunens näringslivsavdelning att ta ett glädjeskutt. Nu är det Sveriges kommuner och regioner (SKR) som rankar Mjölby högt när det gäller hur nöjda företagen är med kommunernas myndighetsutövning. Bäst i länet och på delad 18:e plats i riket.

SKR har ställt frågor till företagare som haft olika typer av kontakter med sin kommun. Det kan handla om olika typer av inspektioner och kontroller, bygglovsansökningar, serveringstillstånd eller miljöärenden och upphandlingar. Varje ämne vägs samman och sammanfattas i ett totalindex för kommunen.

– Det har gått superbra för Mjölby. Det är ett väldigt bra resultat och företagarna är mycket nöjda, säger kommunens näringslivschef Torbjörn Sjögren.

Mjölby får det totala indexet 81. Det kan jämföras med medelindexet för länets kommuner som är 76. Hela riket har ett genomsnittligt index på 74. I topp ligger Boden med 88 och bland bottenkommunerna återfinns bland annat Finspång på 61. Näst högst index i länet har Motala och Söderköping på 80.

SKR har ställt frågor om hur bra information man tycker sig ha fått, hur tillgängligheten och bemötandet är, hur man upplever kompetensen och hur effektiv man tycker att myndighetens utövning är.

– Det här handlar om en kvalitativ mätning i och med att man inte bara frågar om attityder, utan om hur man faktiskt har blivit bemöt i sina kontakter med kommunen, menar Torbjörn Sjögren.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!