Rune Svensson är Rotaryklubbens marknadsansvarige. Han beklagar att man känner sig tvingad att ta detta steg efter att de nya kraven om att arrangemang inomhus med fler än 100 besökande ska kräva vaccinationsbevis.
– Det är med hänsyn till besökarna och de 25 knallarna som vi beslutat detta, säger Rune Svensson.
Han menar att det inte känns bra att genomföra arrangemanget med de nya restriktionerna.
– Vi skulle behöva stå i entrén och både kräva id-kort och att man har ett giltigt personligt covid-pass. Dessutom krävs andra arrangemang, med in- och utsläpp på olika ställen, pilar i golvet om hur man ska röra sig och så vidare, säger Rune Svensson.
Han menar att de knallar som skulle ha kommit, i vissa fall långväga ifrån, riskerar att få färre kunder med dessa åtgärder.
Men värst av allt är tanken på att behöva avvisa besökare som inte kan visa upp bevis på att de är fullvaccinerade. Han menar att det råder oklarheter om hur detta rent praktiskt ska kunna göras.
– Det är inte säkert att alla besökare har insett att de måste både ha med sig legitimation och qr-kod i telefonen för att besöka en julmarknad, menar Rune.
De nya reglerna gäller från onsdag nästa vecka och det har varit en mycket kort tid att förbereda de praktiska åtgärderna, menar han.
Allt detta leder till att Rotary ställer in evenemanget 12 december. Stipendierna kommer att delas ut vid ett senare tillfälle.