Bor man i villa är det bara att gå och inhandla en elbil. En laddbox i eller vid garaget får man för halva priset med hjälp av statliga bidrag. Värre är det om man bor i lägenhet.
Anders Loinder, fastighetschef på Bostadsbolaget i Mjölby ser olika varianter i framtiden. Just nu jobbar man främst med publika laddstolpar, en annan lösning är att erbjuda laddmöjlighet som tillval till sin lägenhet och att hyran höjs med en viss månadssumma, ungefär som med diskmaskin, eller marmor i köksskivan.
– Vid nyproduktion drar vi tomrör till p-platserna så att det blir möjligt att installera en laddbox. I Mjölby finns det i vissa områden. Det gäller Skänningevägen och Hövitsmannen, säger Anders Loinder.
På två platser i kommunen har Bostadsbolaget ihop med externa aktörer satt upp laddstolpar. Det är Rosenkammaren vid Ica i Mjölby och de nya trygghetsboendet vid Vifolkagården i Mantorp. Där laddar och betalar både hyresgäster och andra med en app. Hyresgäster har viss rabatt. Mjölby kommun har dessutom fyra ladduttag på Magasinsgatan. Vid handelsområdet Viringe finns flera snabbladdare som olika företag satt upp. Bostadsrättsföreningar kan besluta om egna laddplatser.
– I våra kommande objekt, Kristallkronan i Mantorp och före detta Coop i Skänninge, planeras publika laddplatser, säger Anders Loinder.
Men att sätta upp boxar vid hyrda p-rutor är inte aktuellt i dag.
– Där är vi inte än, även om det är teoretiskt möjligt, säger han.
Men i det äldre beståndet kan det bli tekniskt svårt, utan att gräva om elförsörjningen. Jonas Brage och hans familj hyr i ett 90-talshus i Mjölby. Jonas har sonderat med kommunen om möjligheten att ladda familjens laddhybridbil i anslutning till bostaden.
– Vi har parkeringar precis utanför. Drömscenariot vore ju att varje plats hade en laddstolpe, men det känns än så länge som en utopi, säger Jonas Brage.
P-platserna där är inte hyrda, utan får nyttjas av alla, till exempel inpendlare som jobbar i centrum. En laddstolpe skulle nog inte hindra andra bilägare att parkera där, tror han
– Det erbjudande vi fått är att de gör om några hyrda p-platser på en tvärgata. Där finns motorvärmaruttag i dag. Men det skulle kosta 600–700 kronor i månaden, plus elförbrukning. Vi har räknat på det och det blir rätt svårt att räkna hem den kostnaden, då måste man köra väldigt mycket med elbilen och vi har en privatleasad bil med körsträcka, säger Jonas Brage.
Bilen är en laddhybrid som nu oftast laddas på hustrun Sara-Lis arbetsplats. De har även laddat från Bostadsbolagets stolpe vid Ica i Mjölby. Men det innebär en kvarts promenad från hemmet.
– Man vill ju få en miljövinst, det är därför man skaffar elbil, men då får det ju inte kosta för mycket, säger Jonas Brage och menar att det blir billigare att köra med en bensinbil.
För en laddbox i sommarstugan har han fått en offert på 7 500 kronor. Men det är förstås mer praktiskt att ladda bilen vid hemmet.
Mer än 90 procent av elbilsladdningen sker idag vid bostaden, enligt Ylva Ek, projektledare vid Energikontoret Östra Götaland.
– Föreningar och organisationer kan också få bidrag till att bygga laddstolpar, menar Ylva Ek och tycker att kommunerna har en viktig roll att upplåta mark och ta en del av kostnaden på platser där marknaden inte själv ser affärsmöjligheter.