– Det är tufft idag att vara ungdom, säger Johanna Jaginder. Det är mycket påverkan utifrån. I sociala medier får man veta hur man ska vara och hur man ska se ut. Är man inte trygg i sig själv så kan det skapa en otrygghet.
Sedan terminsstarten i augusti har hon arbetat som socialkoordinator på Trojenborgsskolan i Skänninge. En svåruttalad titel, vars fokus ligger på just trygghet och ökad närvaro.
– Jag är inte lärare och inte mentor. Det är en mer övergripande roll. Jag jobbar med elever som av olika anledningar inte kommer till skolan. Samtidigt jobbar jag med tryggheten här på skolan. En trygg miljö ökar möjligheten att komma tillbaka till skolan.
– Tjänsten är tidsbegränsad fram till sommaren och jag är den enda som har just det här jobbet i kommunen. Det har inte funnits tidigare här i Mjölby. Tillsammans med rektor och elevvårdsteamet håller vi på att forma tjänsten.
En stor del av Johannas jobb handlar om samverkan, med personal på skolan, men även med andra aktörer som finns i ungdomarnas nätverk.
– Jag sitter med i elevhälsoteamet och i skolans trygghetsteam. I trygghetsteamet finns lärare, personal från fritidsgården och representanter från elevhälsoteamet. Jag försöker också få till en ökad samverkan med socialtjänst och polis. Det är samma ungdomar vi jobbar med. I trygghetsärenden har jag förstås samverkan med elevernas föräldrar.
I det vardagliga mötet med ungdomarna blir arbetsuppgifterna mer konkreta.
– Jag stöttar med att få ungdomarna att närma sig skolan. Jag möter upp elever utanför skolan och följer med dem in, hänger med på raster och stöttar upp kring det sociala.
Just den här dagen ekar korridorerna på Trojenborgsskolan tomma. Det är lov. Men nere på fritidsgården är det full fart.
– Jag har mycket samverkan med fritidsgården, säger Johanna. Fritidsgården rör sig skolans lokaler på dagarna. De skapar också trygghet och är en viktig funktion. Och jag hänger nere på fritidsgården och rör mig för att eleverna ska se mig.
Joseph Max jobbar på fritidsgården och sitter med i skolans trygghetsteam.
– Tidigare hade vi inte alltid koll på om det hade hänt något under skoldagen som kunde påverka ungdomarna när de kom hit på kvällen. Men i och med att vi finns med i skolan och har kontakt med Johanna har det blivit ett bättre samarbete kring ungdomarna, säger han.