IT-jobb för truckar utlystes externt – väckte oro i Mjölby

Jobben utlystes först externt innan de gick ut internt. Det har upprört IT-enheten i Mjölby för Toyota Material Handling Europe (THME). Ekonomichefen Lars Hägerborg, som tror starkt på nysatsningen för automatiska truckar, beklagar misstaget.

Foto: Gunilla Rech

MJÖLBY2014-02-03 06:45

– Det var fel att göra så, men nu har vi gått ut med en intern annons enligt alla konstens regler. Vi har också skickat ett klargörande brev till alla berörda.

Misstaget berodde på olyckliga omständigheter, rena tillfälligheter som att folk pratade förbi varandra, menar ekonomichefen.

Anledningen till att nuvarande IT-anställda reagerade så pass kraftigt på den externa rekryteringen är den förstudie som pågår om IT-verksamhetens framtid, där de fackliga företrädarna befarar en kommande outsourcing.

De utlysta Göteborgsjobben har inget med förstudien att göra, betonar Lars Hägerborg.

Två generella

De arbetskrafter THME nu söker är dels två mer generella IT-specialister som möjligen kan sitta på huvudkontoret i Mjölby eller någon annanstans inom organisationen. Dels IT-specialister som kan arbeta nära med den spetskompetens THME har på Lindholmen i Göteborg.

Där ska det nämligen utvecklas ett helt nytt produktionssortiment, till exempel automatiska truckar som kan jobba dygnet runt utan bemanning.

Lars Hägerborg, som själv har arbetat inom fordonsbranschen i Västsverige, är entusiastisk över möjligheterna med den nya teknik som efterfrågas starkt av kunderna i Europa. Det finns mycket kunskap i Göteborg, både på grund av bilindustrin med Volvo, på Chalmers tekniska högskola och i Lindholmens Science Park där Toyota har etablerat sig.

Kan det leda till att jobben minskar i Mjölby?

– En satsning i Göteborg och den kompetens vi bygger upp där är ett av de bästa sätten att säkra jobben i Mjölby.

Det kommer kunna öka Toyota/BT-truckarnas konkurrenskraft genom att leda till större produktionsvolymer och mer efterfrågan.

Enligt plan

Trucktillverkningen går visserligen enligt plan men för att förbli konkurrenskraftig i framtiden måste lönsamheten accelerera.

En kund som köper en ny, bemannad Toyota/BT-truck kan möjligen gör marginella besparingar på lite effektivare bränsleanvändning. En automatisk truck kan istället spara in 30 procent genom att det går att få ner antalet förare och öka flödet genom att trucken arbetar dygnet runt, menar Lars Hägerborg.

Förstudien om IT-organisationens framtid går det inte att säga så mycket konkret om i nuläget, men den ska vara klar i vår som planerat.

– Den fortgår med en del aktiviteter. Vi samlar in utvärderingar och analyser. Snart kommer en ny fas då vi tittar igenom uppgifterna ordentligt, säger ekonomichefen.

Talat med facken

Corren har också sökt de fackliga företrädarna. Annika Norin från Akademikerförbundet vill inte säga så mycket mer än att man håller på att diskutera läget. Men hon bekräftar ekonomichefens uppgift om att det helt enkelt berodde på ett misstag att tjänsterna inte utlystes internt från början. Inte heller Unionen har mer att tillföra.

Enligt källor till Corren pågår det en maktstrid bland cheferna inom TMHE om hur IT-verksamheten ska skötas, där olika viljor drar åt olika håll.

Det förnekar Lars Hägerlund:

– Vi har en gemensam syn på IT bland cheferna inom TMHE och vårt största fokus är givetvis på de affärsnära systemen.

Corren har även sökt IT-chefen i Mjölby, Håkan Borglund, men inte fått svar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!