Ingen taxi kvar i kommunen

Det finns ingen taxi i Mjölby längre – utom på fredag- och lördagkvällar.– Det är nästan så jag skäms, säger Håkan Karlsson, delägare i Mjölby Taxi.

Taxi Mjölby har 18 färdtjänstbussar och det är Östgötatrafiken som har koll på beställningarna.

Taxi Mjölby har 18 färdtjänstbussar och det är Östgötatrafiken som har koll på beställningarna.

Foto: Susanne Hasselqvist

MJÖLBY2019-08-23 22:00

Håkan har kört taxi i 34 år och hade nog inte tänkt sig att sluta köra privatpersoner i "vanlig" taxiverksamhet. Men så blev det.

– Jag har inte vant mig vid tanken än, säger han.

Mjölby Taxi har i princip inga taxibilar från 1 juli 2019. Ja, bilarna står ju där, men det finns ingen ekonomi alls i att köra enstaka resor.

– Man kan ju bli stående och vänta på en kund i eviga tider vid stationen, förklarar Håkan Karlsson.

I dag kör Mjölby Taxi bara färdtjänstbussar, 18 stycken, både inom kommunen och i övriga länet. En mindre del skolskjutsar körs med färdtjänstbussarna.

Det hela började 2012 när Mjölbypolitikerna överlämnade den kommunala upphandlingen av skolskjutsar, färdtjänst och kompletteringstrafik till Östgötatrafiken.

Mjölby Taxi slog sig ihop med Blåklintsbuss i bolaget Mjölby Trafik AB som vann upphandlingen. Avtalet började gälla 1 juli 2013.

– Blåklintsbuss körde de stora skolbussarna och vi tog hand om färdtjänstbussarna och taxibilarna, berättar Håkan Karlsson. Det fungerade bra i sex år.

När det blev ny upphandling vann Blåklintsbuss upphandlingen av skolskjutsar.Tranåsföretaget Taxi Boo fick uppdraget att köra den färdtjänst som körs med vanlig taxibil. 1 juli 2019 trädde det nya avtalet i kraft.

– Taxi Boo har inte tagit över den vanliga taxiverksamheten, säger Håkan Karlsson. Och jag kan inte göra det, för det finns ingen ekonomi i det om man inte har någon samhällstrafik alls kontrakterad för taxibilarna.

Han kan inte heller använda de små färdtjänstbussarna hur som helst eftersom Östgötatrafiken numera har en egen beställningscentral som lämnar ut körorder till chaufförerna direkt.

– Nej. Jag har inte längre koll på alla körningar så att bilarna kan användas till olika uppdrag.

– Det har blivit stor skillnad på att driva taxirörelse i dag och när jag började. Men situationen är som den är, man får anpassa sig.

Fredag- och lördagkvällar finns det dock fortfarande oftast taxi att få tag på i Mjölby.

– Jag har lyckats får tag på personal till det, säger Håkan Karlsson, och jag hoppas att vi kan fortsätta.

Kommunalrådet Cecilia Burenby (S) tycker att beslutet att lämna upphandlingen till Östgötatrafiken var i stort sett bra.

– Ja, med mer samordning brukar avtalen bli bättre, säger hon.

– Men det här med taxi är inte bra. Man förväntar sig att en kommun har taxi! Kommundirektören har fått i uppdrag att se hur situationen kan lösas.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!