Samma sak gäller även ett närbeläget stort vindkraftverkprojekt, Lyngsbergen i Tranås kommun.
Projektörerna för de två vindkraftsparkerna, Vindin AB och Triventus Wind Power AB, har vänt sig till försvarsmakten och bett den att höja den tillåtna gränsen för hur många meter över havet som verken får sträcka sig.
Försvarsmaktens svarDet gjorde de i augusti, och försvarsmakten har nu svarat i ett yttrande som går i linje med tidigare beslut.
Det går inte att ändra radarledningshöjden så att de föreslagna vindkraftverken hamnar under maxgränsen. Försvaret använder sig bland annat av ett radarbaserat hjälpmedel för landning som behöver fri sikt ur en speciell vinkel. Det avgör hur högt över havet vindkraft kan få byggas på en specifik plats.
Försvaret anser att den luftrumsutredning, som projektörerna låtit göra, innehåller en rad sakfel och brister. Framför allt görs en felaktig tolkning av vilka höjder som gäller för de tre flygplatser som försvaret använder, nämligen Malmen, Karlsborg och Linköping/Saabs flygplats.
Projektörernas utredare har felaktigt utgått från de regler som gäller för civila flygplatser, och försvarsmakten har ett annat regelverk, enligt försvarsmaktens handläggare Jakob Gille.
Två av treI det här fallet blir försvarsmaktens slutsats att gränsen går vid 330 meter meter över havet, vilket är den gräns som två av de tre flygplatserna kräver.
Vindkraftsprojektörerna har ännu inte beslutat sig för hur de ska agera, men de hoppas fortfarande de ska kunna nå en överenskommelse så att parken ska kunna byggas.