– Vi vill internt hylla dem som vi tycker är bäst och som bland annat kommer med smarta lösningar, säger Joanna Swica, network coordinator på SOS International.
Corren besöker Sixt straxt efter att de fått reda på att de vunnit priset.
Hur känns det?
– Jag blev väldigt förvånad, men känner mig hedrad, säger Anna-Carin Wisén, ägare till Sixt. Jag har vetat om att priset funnit, men trodde inte att vi skulle uppmärksammas. Vi är bland de minsta Sixtstationerna i Sverige.
Anna-Carin har drivit biluthyrningsverksamheten sedan februari 2009 och har kontor i Wiséns bilars lokaler.
– Jag driver även Wisén bilar tillsammans med min pappa Stig-Olof Wisén. Jag började hos honom i början av 90-talet för att ta reda på vad jag ville bli när jag blev stor. Och plötsligt är det 2016, säger Anna- Carin och skrattar.
Varför startade du biluthyrningen?
– Jag tyckte det behövdes ett ställe i Mjölby som fungerade dygnet runt och som kunde vara där det behövs, säger Anna-Carin.
Verksamheten består av fyra delar.
–Det är assistentdelen i samarbete med SOS International som vi fått pris för.
Övriga delar är: hyrbilar till företagskunder, hyrbilar till privatkunder och försäkringsärenden med till exempel krockade bilar.
Hon har i dag två anställda, Margareta Alexandersson och Petra Vesterberg som arbetar som biluthyrare.
– Men eftersom det är en sådan liten station är vi allt i allo, säger Margareta. Vi tvättar och städar bilar, hyr ut bilar, marknadsför oss och svarar i telefon när operatörerna ringer. En dag är aldrig sig lik och vi har inte långtråkigt, säger Margareta och ler.
Margareta förklarar att hon en dag kan hämta en bil i Göteborg, för att sedan hjälpa en strandsatt familj som står med sin packning någonstans och inte kommer vidare.
- Det är ett väldigt tacksamt jobb. Vi får ofta höra ” åh, vad underbart och härligt att få hjälp”.
Stämningen är hjärtlig mellan Anna- Carin och hennes anställda och det märks att de trivs att arbeta tillsammans.
– Det är verkligen ett teamwork. Vi gör det här tillsammans, säger Anna- Carin.
På Sixt i Mjölby har de jour dygnet runt vilket innebär att de är beredda att rycka ut vilken tid som helst på dygnet med en hyrbil till någon strandsatt.
– Vi gör även en samhällsnytta tillsammans med bärgningskåren och polisen och vi får hjälpa människor i svåra situationer.
Vid ett tillfälle fick en familj som råkat ut för en älgkrock skjuts till en begravning.
–Vi gör alltid vårt yttersta för att kunden ska komma ur sin situation, säger Anna-Carin.