Hundra oönskade cyklar gÄr till skroten varje Är

NÀstan hundra bortglömda eller oönskade cyklar kör kommunen till skroten varje Är. Det Àr sÄ vi mÀnniskor behandlar vÄra tvÄhjuliga vÀnner.

Andreas JerrevÄng och hans kollegor pÄ gatukontoret har koll pÄ vilka cyklar som har en husse eller matte som bryr sig. De övergivna hamnar i kommunens förrÄd.

Andreas JerrevÄng och hans kollegor pÄ gatukontoret har koll pÄ vilka cyklar som har en husse eller matte som bryr sig. De övergivna hamnar i kommunens förrÄd.

Foto: Sune Johansson

Mjölby2021-02-16 17:15

Just nu stÄr drygt 20 av dem i ett förrÄd vid Resecentrum. Det Àr cyklar som gatukontorets anstÀllda bedömt som övergivna och som man tagit i beslag enligt Lagen om flyttning av fordon (1982:129). Enligt den lagen kan man Àven flytta bilar. Och dÀrefter göra vad man vill med dem. Men de mÄste först stÄ uppstÀllda i tre mÄnader, och kommunen gör en kungörelse pÄ sin hemsida.

DÀr rÀknar man upp alla 19 damcyklar och 4 herrcyklar som flyttades i december, med fabrikat, ramnummer och var de togs. De flesta flyttades frÄn pendelstationerna i kommunen. En excelfil skickas Àven till polisen som kan köra den mot de anmÀlningar som kommit in om stulna cyklar. FÄr man trÀff kontaktas Àgaren med ett intyg som hen kan ta med sig till kommunen och fÄ ut sin bortsprungna stÄlhingst.

– Men det hĂ€nder inte ofta. Kanske fyra-fem pĂ„ ett Ă„r, sĂ€ger Andreas JerrevĂ„ng som jobbar pĂ„ gatukontoret, eller service- och teknikförvaltningen som det heter. 

Han visar förrÄdet intill jÀrnvÀgen dÀr de flyttade cyklarna förvaras. NÄgra stÄr för sig, de riktiga vraken. De som saknar hjul, styre eller sadel. Men ett 20-tal cyklar ser fullt anvÀndbara ut, nÄgra nÀsta nya. TvÄ fina Sjösala med vÀxlar och cykelkorg. En 50-tals-Crescent med blankslitna dÀck Àr ett riktigt fynd.

– En del har olika typer av stöldmĂ€rkning, sĂ€ger Andreas.

De som inte hÀmtats Äker 16 mars till metallbÄset pÄ Hulje Ätervinningscentral för skrotning. Enligt gatuingenjör Mats Rydell lÀgger gatukontoret ner ganska mycket tid pÄ cykelhanteringen. Men det mÄste göras.

– Man fĂ„r betrakta det som ett stĂ€duppdrag. NĂ€r det gĂ€ller cyklar Ă€r det ett vĂ€xande problem. Folk bara stĂ€ller dem och de tar upp plats. Det Ă€r inte ont om cykelstĂ€ll i kommunen men pĂ„ pendlarparkeringarna stĂ€lls de ju gĂ€rna sĂ„ nĂ€ra spĂ„ren som möjligt. Och dĂ€r kan det bli trĂ„ngt, sĂ€ger Mats Rydell.

Cirka en gÄng i mÄnaden görs en ny kungörelse om nyflyttade cyklar.

Skulle man inte kunna försöka sÀlja dem i stÀllet?

– Det Ă€r inget vĂ€rde i dem. De flesta Ă€r bara skrot. Det Ă€r en sĂ„ stor hantering att vi inte övervĂ€gt det, sĂ€ger Mats Rydell.

Hur vet ni att en cykel pÄ stan Àr övergiven?

– VĂ„ra killar mĂ€rker dem och Ă„tervĂ€nder efter nĂ„gon vecka och ser om de stĂ„r kvar.

För nÄgra Är sedan hade kommunens dagliga verksamhet pÄ Navet en grupp som sysslade med cykelreparationer och som tog hand om en del, men den verksamheten har lagts ner.

Karta: Magasinsgatan 10
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!