Katarina från Stockholm är på väg hem från Skåne. Barnen i baksätet. Precis efter avfarten till Mantorp händer något.
– Bilen började gå konstigt. Det kändes som om vi åkte utanför vägen, berättar hon när Joakim Eriksson och jag kommer med TMA-bilen.
Höger bakdäck är helt söndertrasat. Hon står några decimeter från trafiken som vrålar förbi i 120 eller mer. Hon har väntat en bra stund för vi har hjälpt tre killar på andra sidan vägen.
Både Katarinas Mitsubishi och killarnas Audi har reservdäck under bagagerumsgolvet. Så de behöver inte bärgas från platsen. Men det är så kallade nödhjul, som bara ska användas till närmsta gummiverkstad och i begränsad hastighet.
Det har varit en lugn dag hittills på Assistancekåren i Mjölby. Lennart åkte iväg på förmiddagen för att hämta en bil i Eskilstuna. Marcus (Djerwingbrant, ägare) har bärgat delar ur ett krockat långtradarsläp som nu står uppställt på lantmännen. Det ska skrotas. Lasten, många ton med grönsaker, ligger i två kontainrar strax intill. Den ska till sopförbränning.
Men vid tretiden kommer det flera larm. Killarna i Audin är först. Vi måste åka till Tift och vända för att komma på rätt sida och då åker vi förbi Katarina som blivit stående nästan precis mittför killarna.
TMA-bilen är alltid först på plats. Den ska skydda bärgningen och stannar i högerfilen en bit ifrån Audin. Påkörningsskyddet där bak fälls ut, varningsljus blinkar och en stor hastighetsskylt med 30 tänds.
– Nu ska du få se hur bilisterna reagerar på 30-skylten, säger Joakim.
De flesta närmast bakom bränner förbi i 80–90. Det är rent livsfarligt för Joakim att stiga ur bilen på vänstersidan. Han sätter ut koner mellan körbanorna och ett farthinder i vänsterfilen i form av en "tröskel" av plast.
– Den gör stor skillnad för hastigheten. Folk vill inte riskera att skada sina bilar, säger han ironiskt.
Mycket riktigt. Bilarna kryper nu förbi TMA-bilen. Det smäller till när hjulen passerar farthindret.
Nu är bärgningsplatsen säkrad och Joakim kan börja prata med killarna. Han förklarar att det inte är han som ska bärga, men att bärgningsbilen kommer strax. Samtidigt kör kollegan Linus Säfström in framför Audin.
Det tar inte många minuter för honom att få nödhjulet på plats så att killarna kan fortsätta färden – 1 500 kronor i självrisk fattigare. Lågprofildäcket på bred fälg blir säkert betydligt dyrare.
Många privatbilister har särskild assistansförsäkring och kommer undan gratis, kanske till och med kan få ersättningsbil. Det ingår ofta i serviceavtal och nybilsgarantier. Men Joakim rekommenderar en noggrann titt i det finstilta. Det skiljer sig i vad som egentligen ingår.
Förutom att det kan bli dyrt, så kan en vanlig punktering bli obehaglig. Den har en förmåga att inträffa på fel plats och på fel tidpunkt.
Katarina i Mitsubishin är lite skärrad när vi anländer, fast barnen verkar ta det med ro. Förutom själva händelsen, den långa väntan och obehaget att stå hjälplös intill den aldrig sinande semestertrafiken alldeles intill, så oroar hon sig för den fortsatta färden.
– Måste jag åka till en däckverkstad? Har de öppet en onsdagseftermiddag klockan 17? Kan jag köra på reservdäcket?
Att köra de 22 milen på E4 till Stockholm i 80 låter inte lockande. Barnen har en tid att passa i Stockholm. Hur blir det med den?
Joakim försöker hjälpa henne att hitta en verkstad i Linköping. Hon kommer iväg och vi också efter att Joakim plockat bort koner och farthinder. På andra sidan vägen har ännu en bil blivit stående, men den får en annan bärgningsfirma ta hand om.
En från början lugn dag slutade med övertid. Men Joakim är nöjd med sitt jobb.
– Det är omväxlande och fritt, säger han.
Han var tidigare brandman men gick in i väggen. Han kom tillbaka men kunde inte trivas i den hårt styrda organisationen.
– Här hjälper jag också människor, säger han.
Det är motorhaverier och punkteringar som dominerar. Trafikolyckor är en mindre del. Att många har försäkringar gör hanteringen enkel. Värre är det med en del utländska lastbilar.
– Då kräver vi betalt innan vi bärgar.
Det förekommer att privatbilister utan försäkring tackar nej till bärgning när de hör vad det skulle kosta, kanske 5 000 kronor. Bilen blir stående på en ficka med blåvita platsband runt. Till slut blir det bärgning i alla fall – inte sällan på Trafikverkets bekostnad.
– Det finns de som sätter det i system, säger Joakim Eriksson.