Hemtjänsten vill få hjälp mot stress

Bra att det kommer fram, tycker personalen om utredningen. Hemtjänsten i Mjölby har en stressig arbetssituation och välkomnar allt som kan förbättra läget.

Foto: GAETAN BALLY

Mjölby2014-12-04 07:35

Utredningen visar att brukarna i Mjölby inte får den insatstid från hemtjänsten de är berättigade till. Utredningen pekar också på oklarheter om vad den så kallade stand by-tiden används till. Det kunde personalen, som Corren träffar, förklara:

– Det kallar vi för indirekt brukartid. Det är då vi ringer vårdcentralen, beställer läkartider, går apoteksärenden, ringer anhöriga, lagar tv-apparater, tittar på genomförandeplaner i datorn och åker ut på oförutsägbara larm.

Så ni sitter inte och rullar tummarna?

– Absolut inte. Det är så mycket mer än det vi gör när vi är inloggade.

Med inloggade menar personalen den tidsrapportering de numera har börjat göra via mobiltelefonen.

Personalen Corren möter kommer från alla tre hemtjänstområden Öster, Väster och Skänninge/Väderstad. Dessutom deltar Caroline Strand, omsorgschef sedan 1 november.

Utredningen anger att en effektivisering genom att minska restiden med 10 procent skulle innebära en besparing på 700 000 kronor på ett år.

Någon minskad restid tror en av personalen inte är möjlig. En annan uppfattar att förbättrade resrutter redan är genomförda.

De effektiviseringar som ändå kan åstadkommas hoppas de kommer att läggas på ökad bemanning, även om de känner till att hemtjänsten har dragit över sin budget.

– Vi är styrda av det som biståndsbesluten anger. Det avgör hur mycket resurser som avsätts, sade omsorgschefen Caroline Strand.

Hemtjänsten har ganska så stor personalomsättning och en del korttidssjukskrivningar i vissa grupper. Skälet till det är delvis arbetsmiljöbetingad.

– Jag tror inte alla riktigt klarar av ansvaret uttöver de rena vårdsysslorna som genomförs. Det krävs att man har många bollar i luften samtidigt, säger en i personalen.

Omsorgschefen tillägger:

– Personalen gör ett fantastiskt jobb, och den här analysen är skapad för att kunna frigöra resurser och göra insatserna ännu bättre.

Pirjo Ohvo, omsorgs- och socialförvaltningens chef, håller med.

– Vi ville få en bild av hur arbetet ser ut från beslut till planering och till utförandet. Bakgrunden är att behoven har ökat kraftigt de senaste åren inom hemtjänsten. Vi behöver se över vårt sätt att arbeta för att kunna möta ett ökande behov eftersom allt fler blir äldre och bor kvar i sina bostäder.

Även Marie Särud, fackordförande på Kommunal i Mjölby, ser utredningen som ett sätt att få upp frågorna på bordet, att sådant som logistikproblemen, det vill säga att samordna restiden, blir tydliga.

Det hon också får till sig av medlemmarna är att det saknas personal, är mycket korttidsfrånvaro och svårt att få vikarier.

– Det är en kombination av logistik och svårigheter att rekrytera. Det är viktigt med introduktion för de nya så att de stannar kvar.

Tidsplanerarna måste få bättre resurser för att samordna planeringen. Att se till att det sker är arbetsgivarens sak och då menar hon alla chefsnivåer.

Uppgifter om arbetsmiljöproblemen saknas i utredningen vilket inte förvånar henne.

– Utredningen svarar bara på de frågor som omsorgs- och socialnämnden ställer.

Mycket kritisk till utredningen är däremot Franco Sincic (V) som också fått till sig upprörda reaktioner från hemtjänstpersonal.

– Det var inga sprudlande toner därifrån. Jag anser att det här är en ren tidsstudie, att personalen ska springa och åka fortare. Det är synd att det framställs som om de vore lite smålata.

Utredningen är ingenting annat än att mäta effektiviteten hos de anställda och hur mycket det ska gå att spara i budgeten. Det var inte syftet från början menar han.

Utvecklingsplan är på gång

Stora förändringar behövs inom hemtjänsten i Mjölby under den närmaste tiden när antalet äldre och sjuka kommer att bara bli fler.

Därför behövs utvecklingsåtgärder inför den demografiska puckeln som kommer, både inom hemtjänsten och för att samordna med hemsjukvården.

Trots utredningen verkar brukarna tillfreds med hemtjänsten. En enkät visar på 90 procents kundnöjdhet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!