Under hela förra året delades det ut 552 parkeringsböter i Mjölby tätort.
Tre gator sticker ut i statistiken som Corren har tagit del av – Stora torget, Norra Strandvägen och Folkungagatan/Dackegatan.
Mats Rydell är handläggare på Service och teknikförvaltningen.
– Antalet förseelser varierar från år till år, men snittet för de senaste fyra åren ligger på cirka 475 parkeringsböter per år i centralorten.
I Mjölby är det Securitas som har hand om bevakningen av kommunens parkeringsytor.
– Vi har upphandlat 40 timmar i månaden, säger Rydell. Merparten av den tiden lägger vi i Mjölby centralort där det är mest trafik och därmed flest parkeringssyndare.
På Stora torget lappades flest bilar under föregående år i Mjölby tätort. Under 2020 fick 15 bilar en gul lapp på sin framruta, 2021 handlade det om 58.
– Stora torget går i vågor. Det är som en katt och råtta-lek. Jag har inte någon direkt förklaring varför vi har en topp just nu. Det sker ofta en förbättring efter att vi haft ökade kontroller. Övervakning ska syfta till ett förändrat beteende och det ser vi oftast att det blir.
När det gäller korttidsparkeringar tror Mats Rydell att det främst handlar om slarv.
– Det är folk som chansar. Man är ute i ett ärende och stannar borta för länge. Två timmar är ändå en väl tilltagen tid. Man hinner med mycket på den tiden. Tidigare hade vi 30 minuter på Kungsvägen, men vi har höjt det till en timme så att man ska hinna utföra lite kortare ärenden.
Norra Strandvägen, en sidogata till Kungsvägen, lappas flitigt. Med 43 böter under 2021 hamnar den på tredje plats.
– Det är en kort gata med få p-platser. Det är samma där, att man chansar och är borta för länge.
Anmärkningar som handlar om tidsöverträdelser sticker ut i statistiken. Där ser vi en kraftig ökning under föregående år.
– Speciellt 24-timmarsregeln är svårövervakad, säger Mats Rydell. Man måste starta en kontroll på varje fordon på en gata för att ta reda på hur länge det stått på en plats. De parkeringsöverträdelserna avslöjas lättare under snörika år. Då kan vi se i snön om fordonet stått stilla under längre tid. 2021 var ett normalår, 2020 kom det knappt en snöflinga.
På Folkungagatan/Dackegatan fick 53 bilar en parkeringsbot, näst mest i Mjölby.
– Det är äldre hyres- och bostadsrätter med dåliga parkeringsmöjligheter inne på fastigheterna. Det gör att bilisterna tvingas stå ute på gatan. Folk vill parkera så nära bostaden som möjligt. Ibland står man för länge och ibland för nära en gatukorsning.
– Det är en stor mängd människor som letar p-platser och kanske chansar ibland.
Förra året gick kommunens parkeringsövervakning med ett överskott på cirka 100 000 kronor.
– För ett antal år sedan var den summan tre gånger så hög. Ser man över en tioårsperiod har andelen parkeringsöverträdelser gått ned. Det är glädjande att övervakningen ger effekt och det är det som är syftet.
Enligt Mats Rydell parkerar få bilister fel på kommunens handikapplatser. Under 2021 bötfälldes sex bilar utan tillstånd och endast en 2020.
– Vi kontrollerar handikapplatserna vid varje övervakning och efterlevnaden är god.
Nu på våren uppmanar Rydell till extra vaksamhet när man parkerar bilen.
– Vi ser också en topp i maj. Det beror på att vi inför tillfälliga parkeringsförbud i samband med att vi sopar upp vintersanden från gatorna. Vi ställer ut skyltar i god tid, men det är en del som inte flyttar sina bilar.