Idag är hunden Buffa på besök på Lagmansskolan i Mjölby. Eleverna på grundsärskolan har träffat henne förut och är ivriga att sätta igång lektionen.
– Kan vi ta fram grejerna, säger Maja Krantz till Buffas ägare Anna Nord.
I en grönprickig väska ligger bollar, ärtpåsar, plastdjur och andra spännande saker. Både hund och elever tittar nyfiket ned i väskan. Maja tar fram ett mjukisdjur.
– Ska vi kasta? frågar hon.
Buffa är en labradoodle och idag är hon i skolan för att göra praktik. Hon utbildar sig nämligen till terapi- och skolhund. Matte Anna förklarar pedagogiskt att innan de kastar mjukisdjur blir det lästräning.
– Läsa först och kasta sen, säger hon.
Förutom Maja är Lucas Axelsson och Halid Alp med på lektionen. Halid visar upp två ordkort för Buffa och säger till henne att välja. Buffa sträcker fram sin tass och ”pekar” på ett av korten.
– Snurra, läser Halid.
– Tror ni att hon kan snurra? frågar Anna.
Visst kan Buffa snurra. Halid rör sin hand i en cirkel över hunden och den följer lydigt efter.
I den grönprickiga väskan plockar Anna fram stora tärningar i olika färger. Det har blivit dags för matematik. Buffa har lärt sig att ”kasta” tärning genom att putta på den med sin nos.
– Buffa fick 3 och Halid fick 4. Vad blir det tillsammans? undrar Anna.
– Det blir 7, svarar Halid.
Lektionen avslutas med att eleverna får gömma hundgodis som Buffa får leta reda på.
– Det är roligast att gömma godis, menar Lucas.
– Nä, leka och kasta är roligast, säger Maja.
När eleverna lämnat klassrummet ligger en trött Buffa kvar på golvet. Det kan vara jobbigt att praktisera, även för en hund.
– Jag är lite som ett språkrör för Buffa, förklarar Anna. Hon är fortfarande en ung hund. Det är min uppgift att skydda henne och se vad hon orkar med.
Utbildningen som Anna och Buffa går är på ett år. När de är klara kan de jobba inom skola och habilitering. Praktiken är till för att Buffa ska bli van med barn och olika miljöer. Tanken är inte att hon ska lära sig massor av trick.
– Hunden skapar stämning och gör att skolan blir roligare. Det bästa är när det händer något i stunden mellan Buffa och eleverna, som jag kan jobba vidare med. Hon blir ett pedagogiskt redskap som stimulerar och motiverar eleverna. Det är till exempel lättare att läsa för en hund än för en vuxen. Hunden bedömer inte läsningen utan lyssnar bara.