Högst upp i Kvarnbyggnaden hyr Trafikverket och deras entreprenör Infrakraft ett byggledningskontor. Från balkongen har de fin överblick över arbetena långt under dem. Arbetet påbörjades så smått redan i maj, men i måndags startade det mer synliga jobbet. Gräv- och schaktmaskiner arbetar nu intensivt. Under dagtid stängs spår sex av för säkerhets skull. Även Stångå Padels hall är sommarstängd.
– Rälsen till spår sju som var ett industrispår har vi tagit bort. Det ska ersättas med en ny perrong till spår sex som blir för pendeln mot Motala/Linköping, berättar Roger Löwendahl som är projektledare från Trafikverket.
Liksom de andra plattformarna får även den nya tak, på omkring 20 procent av dess längd. En hiss från gångtunneln upp till den nya perrongen tillkommer. Den ska också kunna nås från gatan.
Kommunen har startat ett detaljplanearbete för området för att öka tillgängligheten så att man kan nå plattformen från Magasinsgatan utan att gå ner i tunneln. Arbetet utgår från den fördjupade översiktsplanen över Svartå strand som antogs 2012.
– Syftet med en extra plattform är att tillgängliggöra spår två och tre för andra operatörers tåg. Alla tåg har en prioriteringsordning, berättar Roger Löwendahl.
En stor del av arbetet rör installationer som inte allmänheten kommer att beröras av.
Under juni nästa år kommer tågtrafiken på stambanan tidvis vara helt avstängd för omgenerering av ställverk och andra tekniska ominstallationer.