Här byggs Mjölbys nya pendelperrong

Mjölby station är hårt belastad och tågoperatörerna kan inte köra så många tåg de vill. Från juni nästa år får Resecentrum en ny perrong för pendeltågen.

Viktor Ehlovsson och Herman Truedsson från entreprenören Infrakraft samt Roger Löwendahl från beställaren Trafikverket har fin utsikt från sitt tillfälliga kontor högst upp i Kvarnen.

Viktor Ehlovsson och Herman Truedsson från entreprenören Infrakraft samt Roger Löwendahl från beställaren Trafikverket har fin utsikt från sitt tillfälliga kontor högst upp i Kvarnen.

Foto: Sune Johansson

Mjölby2022-07-15 17:00
undefined
Här ska perrongen byggas där tidigare spår sju låg. Den rälsen fick man ta bort, annars hade inte plattformen fått plats.

Högst upp i Kvarnbyggnaden hyr Trafikverket och deras entreprenör Infrakraft ett byggledningskontor. Från balkongen har de fin överblick över arbetena långt under dem. Arbetet påbörjades så smått redan i maj, men i måndags startade det mer synliga jobbet. Gräv- och schaktmaskiner arbetar nu intensivt. Under dagtid stängs spår sex av för säkerhets skull. Även Stångå Padels hall är sommarstängd.

– Rälsen till spår sju som var ett industrispår har vi tagit bort. Det ska ersättas med en ny perrong till spår sex som blir för pendeln mot Motala/Linköping, berättar Roger Löwendahl som är projektledare från Trafikverket.

undefined
Viktor Ehlovsson och Herman Truedsson från entreprenören Infrakraft samt Roger Löwendahl från beställaren Trafikverket har fin utsikt från sitt tillfälliga kontor högst upp i Kvarnen.

Liksom de andra plattformarna får även den nya tak, på omkring 20 procent av dess längd. En hiss från gångtunneln upp till den nya perrongen tillkommer. Den ska också kunna nås från gatan.

Kommunen har startat ett detaljplanearbete för området för att öka tillgängligheten så att man kan nå plattformen från Magasinsgatan utan att gå ner i tunneln. Arbetet utgår från den fördjupade översiktsplanen över Svartå strand som antogs 2012. 

– Syftet med en extra plattform är att tillgängliggöra spår två och tre för andra operatörers tåg. Alla tåg har en prioriteringsordning, berättar Roger Löwendahl.

undefined
Den nya plattformen till spår sex är till för pendeltågen från juni nästa år.

En stor del av arbetet rör installationer som inte allmänheten kommer att beröras av.  

Under juni nästa år kommer tågtrafiken på stambanan tidvis vara helt avstängd för omgenerering av ställverk och andra tekniska ominstallationer.

undefined
De sju ton tunga fundamenten till taket till den nya perrongen närmast Kvarnen väntar på att komma i jorden.
Karta: Mjölby Resecentrum
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!