Det är här vid de tre tätt liggande rondellerna i Mjölbys utkant som det är som mest trafik. Mellan potatisen och E4 kör ännu fler, men det är en statlig väg, riksvägarna 32 och 50. En trafikutredning pågår nu i kommunen om att utveckla och förbättra trafiken och området.
På kommunens karta här intill har sju punkter markerats där fordonsmätning skett under förra året. Två värden anges för varje punkt. Dels dygnsgenomsnittet under året. Dels rusningstimmen, den mest trafiktäta timmen på veckan. I det här fallet är det fredag eftermiddag.
Ett genomsnittligt dygn under året passerar alltså 11 298 fordon på Brahegatan. Som mest 1 295 per timme. Trafiken på Brahegatan har ökat de senaste åren, förutom pandemiåren då det var en liten minskning.
Inte långt efter Brahegatan kommer Svarvargatans förlängning, mellan potatisen och den nya rondellen vid Ryttarhagsleden. Att det kan bli knöligt där mellan rondellerna vid 15-tiden på vardagar kan ni fråga bilburna Toyotaanställda om.
– Vi mäter trafiken varje år, men nu har vi gjort lite extra runt potatisrondellen för att kunna göra beräkningar om hur mycket korsningarna klarar, säger Joel Runn, kommunens trafikingenjör.
En konsult har engagerats för att göra en utredning om trafiken in i och förbi Viringe, och att komma med förslag på åtgärder. Joel Runn och planarkitekt Caroline Ekman Gyllemark hade i förra veckan en dragning för kommunstyrelsen. Kommunens avsikter med Viringe och trafiken från och till och förbi ska komma med i en ny fördjupad översiktsplan (Föp) för området, som ska ut på samråd i vår.
– Konsultutredningen är inte klar än så det är en slags delrapport vi redovisar utifrån den dialog vi har med konsulten, säger Joel Runn.
I Föp:en kommer det finnas förslag på åtgärder för trafiken, delvis beroende på den planerade alternativa tillfartsväg till Viringe som planeras från Hallevadsvägen söder om området.
Andra åtgärder som kan bli aktuella, men som måste planeras ihop med Trafikverket är tvåfiligt genom Potatisrondellen och så kallad 2+1-väg söderut mot Boxholm. Man konstaterar också att det korta avståndet mellan de tre rondellerna är ett problem.
En aspekt som säkert kommer att diskuteras i Föp är att en vägutbyggnad ofta leder till ökad trafik. Det kan rimma illa med kommunens nya Vision 2045 som präglas av hållbarhetsmål.