Toyota automatiserade sitt lager – fick ett showroom

Inkommande gods hanteras av förarlösa truckar i Toyota Material Handlings fabrik i Mjölby. Mer automatisering är på gång.

Fredrik Hall och Johan Toftgård, båda projektledare för automatiseringen av lagret på Toyota Material Handling.

Fredrik Hall och Johan Toftgård, båda projektledare för automatiseringen av lagret på Toyota Material Handling.

Foto: Fredrik Sandberg

Mjölby2023-01-25 17:00

Det är inte konstigt att kunder som gör affärsbesök på Toyota vill titta på nya automatiserade bansystem i ankomstlagret.

Samtidigt med snabbare egen godshantering fick företaget nästan ett showroom för vad man kan åstadkomma.

Vi står gapande och tittar på hur ett gäng truckar utan förare kör fram i rad och hämtar var sin pall, som de sedan pilar iväg med och hissar upp till sin respektive hylla i lagret. Sedan kör de till en annan hylla och hämtar en annan pall med material som efterfrågats i fabrikens produktion. 

undefined
Här kommer "tåget" på E4. En obemannad BT-truck drar många vagnar med tomma pallar tillbaka till ankomstlagret.

Projektledarna Fredrik Hall och Johan Toftgård har jobbat med att bygga upp den automatiserade godsmottagningen. Förutom att den effektiviserar produktionen i den egna fabriken blir den även en möjlighet att visa upp för kunder som vill titta på logistiklösningar för sin verksamhet.

– Vi har ett högt tryck på våra produkter. Det är volymkapaciteten som varit tyngdpunkten i arbetet med automationen. Att få in tillräckligt med material för att möta en ökande produktionstakt. Företaget utvecklar våra produkter, men det Fredrik och jag arbetar med är att utveckla logistiken av de egna produkterna, säger Johan.

undefined
Fredrik Hall och Johan Toftgård, båda projektledare för automatiseringen av lagret på Toyota Material Handling.

Båda började som montörer för många år sedan efter gymnasiet i Mjölby, och har arbetat sig uppåt.

– Man kan säga att vi började med att företaget utvecklade oss, och nu är det vi som utvecklar företaget. Pay back time, säger Johan med ett leende.

Det är ankomstlagret de jobbat med att automatisera. Godset lastas in på en transportbana, här är det fortfarande kombinerad manuell och automatisk hantering. Pallarna märks upp med streckkoder för att robotarna ska hitta rätt.  

Av de två ankomstlagren är än så länge bara det ena automatiserat, med 2 500 pallplatser. Men nu när det är gjort kommer man troligen att fortsätta med det manuella smalgångslagret, med 8 000 platser, där hyllorna sträcker sig 10 meter upp. Där krävs det en annan slags truck, men även den kan ställas om till självkörning.

undefined
Varje pall får en kod så att autotrucken hittar rätt pall och rätt hylla.

– Var elfte minut går det ett förarlöst tåg ut till svets eller montering i fabriken. Pallarna ställs av vid rätt station och ett vagnsätt med tompallar körs tillbaka, berättar Fredrik.

Inne i lagret är det lite skumt. De självgående truckarna behöver inget lyse så där kan företaget spara el.

Lagret har en övervakare som har koll på flödet. Att det behövs illustreras av att en av autotruckarna plötsligt stannar. Fredrik Hall får trotsa förbudskylten mot gångtrafik och fixa med truckens öga som fått damm eller smuts, vilket hindrar den från att läsa streckkoden. Det blir lite kö av truckar i gången. Men det hjälper att starta om trucken.

undefined
Projektledarna Fredrik Hall och Johan Toftgård började som montörer på Toyota. Nu projektleder de automatiseringen av lagret som förser monteringen med material.

– Det är egentligen den enda övervakning som krävs, om någon truck får en felkod, säger Fredrik. 

Skulle en pall ha fel löpnummer körs den automatiskt till en felhanteringsplats.

– En truckförare arbetar snabbare än de förarlösa truckarna, som å andra sidan inte behöver ta rast. Efterfrågan på truckar har hela tiden ökat så antalet anställda har ökat parallellt med automationen. Vi behöver även det manuella ankomstlagret för att klara mängden gods.

Det handlar inte bara om ekonomiska fördelar. Vid manuell truckhantering finns alltid risk för arbetsolyckor. Här slipper man mänskliga skador. Toyota har ett noll-mål på arbetsskador.

När elen i truckens batteri börjar sina kör den själv in till sin laddstation, ungefär som en robotgräsklippare.

undefined
Projektledaren Fredrik Hall trotsar gångförbudet och ger sig in i robotarnas värld för att starta om trucken som fick problem med sin sensor.
Toyota i Mjölby

Här jobbar cirka 3 000 personer inklusive konsulter, men då ingår flera olika företag, bland annat finns ju Europa-huvudkontoret i Mjölby. 

Fabriken i Mjölby har cirka 2 400 anställda, varav 800 ingenjörer och 1 600 kollektivanställda, t ex svetsare, montörer och truckförare. 

Den interna logistiken är omfattande. Gången mellan lager och montering kallas E4 och har en ständig trafik, både av förarlösa tåg och bemannade truckar. Gående får gå bakom ett kraftigt staket i kanten.  

undefined
Smalgångslagret är än så länge manuellt, men automatisering planeras även här som nästa steg.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!