Dialogen är inte klar, det kommer att bli möten mellan Östgötatrafiken och Mjölby kommun, säger Åsa Bjerke som är trafikchef vid Region Östergötland. Hon menar att Mjölby har en väldigt bra kollektivtrafik och ett bra resande.
– Vi har en pendel som går i kvartstrafik, en stark busslinje till Toyota och 2024 planeras utökningar av linjerna till Väderstad–Ödeshög och Boxholm.
Hon menar att utredningen har ett kortare perspektiv än planerna på en kraftigt växande befolkning i Mjölby kommun. Kollektivtrafiken behöver sedan kontinuerligt anpassas efter kommande behov.
– Växer kommunen enligt sina planer delar vi åsikten att en större utredning och genomlysning behövs. Perspektivet blir också viktigt att ha med i Mjölby kommuns kommande arbete med sin översiktsplan, säger Åsa Bjerke.
Det bästa sättet att nå klimatmålen är att påverka människor att välja att cykla eller gå, menar hon.
– På de linjer vi föreslår att ersätta med närtrafik går det ofta snabbare att cykla. Därför väljer många cykeln, vilket är bäst för klimatet, och även för regionens överordnade mål.
För dem som inte kan gå eller cykla finns service- och närtrafik som är två typer av beställningstrafik i länet (se faktaruta). De resandeformerna menar hon är en flexibel lösning. Dock inte ett alternativ för jobb- och studiependlare.
Regionen har som mål att komma upp i en marknadsandel på 32 procent av motoriserat resande i länet. Idag ligger det runt 19 procent i genomsnitt.
Har ni analyserat andra lösningar än att lägga ner?
– Den utredning som gjorts har tittat på det. Bedömningen är att underlaget är för litet. På landsbygden kan det vara ett bättre alternativ för klimatet att åka bil än att ha en buss som går tom eller nästan tom, menar Åsa Bjerke.
Östgötatrafiken har mätt resandet på busslinjerna i Mjölby.
Färst resenärer har buss 356 (ringlinjen) med i snitt 9 resenärer per dag. Buss 354 till Slomarp har i genomsnitt 20 dagliga resenärer. Landsbygdslinjen 653 Mjölby–Mantorp har 84 resande.
Flest resande har tätortslinjen 355 till Toyota Material Handling med 337 påstigande en vardag. Boxholmslinjen 655 har 190 resande, och föreslås få helgavgångar. Även buss 665 till Ödeshög får fler avgångar. Förändringarna föreslås ske 2024, utom nedläggningen av ringlinjen 356 som föreslås till december i år.