Över hälften av alla förskolebarn saknas i Mjölby

Sjukfrånvaron i skolan fortsätter skena i Mjölby. I förskolan saknas över hälften av alla barn och i grundskolan är nästan 1 000 elever hemma. Nu har även vissa klasser och årskurser infört distansundervisning.

Trojenborgsskolan är än så länge den enda skolan i Mjölby kommun som har infört distansundervisning för hela årskurser.

Trojenborgsskolan är än så länge den enda skolan i Mjölby kommun som har infört distansundervisning för hela årskurser.

Foto: Emilia Rosén

Mjölby2022-01-24 15:04

– Läget inom förskola, grundskola och gymnasieskola är ansträngt, säger Mjölbys skolchef Christer Lordh på måndagen.

De senaste siffrorna visar att runt 180 medarbetare är frånvarande i kommunens skolor och förskolor. Bland eleverna är det drygt 1 700, varav nästan 1 000 grundskoleelever, som är hemma. Mest påtaglig är situationen i förskolan, där 25 procent av personalen och 52 procent av barnen saknas. Det tar kommunen nu till åtgärder för att hantera.

– För att bidra till att verksamheten inom förskolan kan fortsätta, har vi idag beslutat om att barn till föräldralediga och arbetslösa, det vill säga de barn som har rätt till 15-timmar på förskolan varje vecka, inte kan nyttja den platsen de närmaste två veckorna.

I grundskolan och gymnasieskolan har man på flera ställen valt att delvis gå över till distansundervisning.

– Det finns idag en grundskola, Trojenborgsskolan i Skänninge, som har distans för år 8 och 9. Inom Mjölby gymnasium sker viss undervisning för enstaka elevgrupper på distans.

undefined
På Stenbocksskolan i Boxholm är läget ansträngt. När många lärare saknas krävs en hel del pussel för att få dagarna att gå ihop.

Även i länets mindre kommuner är läget pressat. I Boxholm är hög frånvaro bland personalen det största problemet.

– Vi har många elever som har kommit tillbaka nu efter att ha varit borta förra veckan, samtidigt som frånvaron i personalen har ökat, berättar skolchef Conny Oskarsson.

Trots det har man än så länge klarat sig utan att övergå till distansundervisning.

– Vi får rodda runt en del. Vi har slagit ihop grupper och lärarna får täcka upp för varandra.

I högstadiet kan vissa lektioner bli inställda.

– Där är det så viktigt med ämneskompetens, så vem som helst kan inte ta över en lektion.

I Ödeshög går verksamheten ihop i dagsläget, men situationen är klart påverkad även där.

– Vi saknar ett 10-tal bland personalen i varje verksamhet. Dessbättre sammanfaller det med att många barn också är borta, så vi reder verksamheten utan distansläge just nu, säger bildningschef Lotta Gemfors.

undefined
Frånvaron bland lärare skapar mycket extra arbete. "Varje dag sker samordning av personalresurser i fyra steg. Först inom respektive förskola och skola, sedan av rektorerna uppdelat på kommunens tre tätortsområden, därefter inom respektive skolform. Slutligen sker samordning inom hela förvaltningen där all personal ingår", förklarar Mjölbys skolchef Christer Lordh.

I alla tre kommunerna räknar man med att situationen kan komma att ändras snabbt, och att nya åtgärder kan behöva införas från dag till dag.

– Det kan innebära omdisponering av personal eller förslag om anpassning av verksamheten, som exempelvis distans eller stängning, säger Christer Lordh.

– Idag går det ihop, sen får vi se hur det ser ut imorgon, säger Conny Oskarsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!