Från hemmafru till jobb inom vården: "Jag är jättenöjd"

Genom att studera SFI och vård parallellt lär man sig både snabbare och bättre, menar deltagaren Teberh Berh.

Teberh Berh studerar både sfi och får vårdutbildning samtidigt i ett projekt som arrangeras i Vuxenutbildningens lokaler i Mjölby. "Det gör att man lär sig språket bättre", säger  hon.

Teberh Berh studerar både sfi och får vårdutbildning samtidigt i ett projekt som arrangeras i Vuxenutbildningens lokaler i Mjölby. "Det gör att man lär sig språket bättre", säger hon.

Foto: Annica Hesser

Mjölby2023-02-21 17:00

Lektionen har precis avslutats och kvar i klassrummet sitter Teberh Berh. Just idag är hon på plats i Vuxenutbildningens lokaler i Mjölby för att läsa svenska, annars gör hon på praktik på Bokens vårdboende.

– Det är jättebra att vi studerar SFI och vårdutbildning samtidigt, det gör att man lär sig språket bättre. På det sättet sparar man tid och utvecklas snabbt.

undefined
Teberh Berh studerar både sfi och får vårdutbildning samtidigt i ett projekt som arrangeras i Vuxenutbildningens lokaler i Mjölby. "Det gör att man lär sig språket bättre", säger hon.

Teberh berättar att en vanlig skoldag kan man ha vårdutbildning på morgonen och sfi på eftermiddagen.

– Jag är klar med SFI och snart har jag gått klart utbildningen också.

Det projekt som Teberh är en del av heter "Vuxenutbildning på modersmål – en reguljär vårdutbildning med stöd av modersmål" och är ett länsprojekt där Mjölby kommun och Ödeshög kommun deltar. 

– Vi har bland annat studerat samhällskunskap, vård och omsorg, medicin, psykiatri och psykologi, säger Teberh. I början var det jättesvårt och en av våra lärare, Amal, fick förklara på arabiska. Men nu går det bättre.

undefined
Huda Alfalh Alrifai och Teberh Berh är två av nio deltagare i projektet "Vuxenutbildning på modersmål – en reguljär vårdutbildning med stöd av modersmål".

Syftet med projektet är att skapa förutsättningar för individer att på ett snabbare sätt etablera sig i arbets- och samhällsliv, och få en snabbare väg från utanförskap och beroende till arbete och självständighet.

Utbildningen i Mjölby startade för tre år sedan och Teberh fick en inbjudan av Arbetsförmedlingen.

– Min handläggare frågade mig vad jag ville jobba med och jag svarade vård och omsorg. Det var därför jag fick en inbjudan. Jag var jätteglad att få börja på utbildningen.

undefined
Amal Raheem är kursledare på utbildningen som är ett länsprojekt där Mjölby kommun och Ödeshögs kommun deltar.

Teberh är 53 år och kommer från Eritrea. I hemlandet gick hon bara sex år i skolan.

– Jag var hemmafru och fostrade åtta barn. Mina barn är vuxna nu, den yngsta är 18 år. Jag kom till Sverige för fem år sedan.

I gruppen går nio elever och alla förstår arabiska. Genom att använda stöd av modersmål får deltagarna en djupförståelse för både yrket och yrkeskunskaperna samtidigt som de lär sig svenska. Projektet finansieras genom utvecklingsmedel från Länsstyrelserna för att skapa beredskap och underlätta etableringen av nyanlända

undefined
Huda Alfalh Alrifai och Teberh Berh hoppas få jobb efter utbildningen. "Det är roligt att hjälpa äldre människor. Det känns bra" säger Teberh.

Var det inte svårt att börja i skolan när du nästan var 50 år?

– Det är inte bara åldern som gjorde det svårt, allting var på ett nytt språk. Men jag tycker om att läsa. I mitt hemland läste jag alltid tidningen varje dag. Att läsa hjälper mig. 

Vad tänker du om framtiden?

– Jag vill jobba inom vård och omsorg. Jag är på praktik nu och är jättenöjd. Det är roligt att hjälpa äldre människor. Det känns bra.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!