Framtida konstruktörer bygger båtar på chans

Fyra båtar av lite plywood och plank, men fullt manöverdugliga, gjorde 14-åriga kusinerna Jakob Ahlm och Edvin Gomér till de andra veckovinnarna i Corren Creative.

Fyra båtar har det hittills blivit för Jakob Ahlm och hans kusin Edvin Gomér. Den senaste är inte den största, men den bästa.

Fyra båtar har det hittills blivit för Jakob Ahlm och hans kusin Edvin Gomér. Den senaste är inte den största, men den bästa.

Foto: Henrik Gedda

MJÖLBY2013-07-13 08:00

På en strandtomt vid natursköna Sommen i Tranås satt två kusiner och tittade lite avundsjukt på alla båtar som guppade förbi. Men vaddå – det kunde väl inte vara så svårt att bygga egna?

Det är Edvin Gomér, 14 år, som bor i Tranås. Hans kusin heter Jakob Ahlm. Han är lika gammal och trots att han bor i Mjölby brukar kusinparet ändå ses ett par gånger i veckan.

Blivande konstruktörer

Båda drömmer om att bli något inom "konstruktion". Och det har minsann börjat bra.

Eller ...

– Nja, först byggde vi ett armborst. Men efter att ha skjutit sönder hjulet på en gräsklippare fick vi visst hitta på något annat, ler Jakob lite förläget.

Enkla medel

Det fick bli båtar, efter att alltså ha inspirerats av trafiken på Sommen. Och med förbluffande enkla medel fick kusinerna snabbt till det.

Grundmaterialet är vanliga plywoodskivor till durk, bord och fördäck. Till akterspegeln plank, för att få mer stabilitet för motorn. Reglar till ramen och sedan spik och skruv.

Fyra båtar har det blivit hittills, även om en med tiden har skrotats. Drygt en meter på bredden och cirka 1,75 meter på längden har visat sig vara de bästa måtten. Och trots den simpla konstruktionen har inget av flytetygen läckt in en droppe vatten.

– Fogmassa, massor, förklarar Jakob hemligheten.

Med en liten elmotor tuffar man nu fram i en hastighet av 7–8 km i timmen, för att beskriva det begripligt.

Flatbottnat

Båtarna är flatbottnade. Köl eller centerbord är en detalj som skippats.

– Vi gjorde ett försök med något liknande men det blev ingen skillnad. Det gick lika bra att styra utan.

Som båtkonstruktören byggde Jakob och Edvin lite på chans. Det vara bara när det kom till ratt och roder som man spanande in några You tube-tips om hur man kunde laborera med block och rep mellan ratten och motorn. Kostnaden då?

– Materialet kostar drygt tusen kronor och sedan motorn för runt 800. Helst skulle vi vilja ha en starkare, bensindriven motor, men då handlar det om ett par tusenlappar till.

Pengarna till båtarna har kusinerna fått jobba av i gemensamma farfar och farmors trädgård i Trehörna. Och den är stor ...

Chillar på sjön

När det här reportaget görs är Edvin på utlandssemester. Men Jakob tror att han svarar för båda när han beskrivet tjusningen med de här projekten. Varje båt tar ungefär tre fulla arbetsdagar att bygga.

– För oss är det resultatet som är roligast. Att bara lugnt glida omkring, att chilla på sjön.

I våras, så fort isen släppte, bar det iväg på den första utflykten. Målet var Tranåsön några kilometer från Edvins villa. Där slogs tältläger för en weekend.

Idrott också

Sommarens utflyktsmål är natursköna, men mera avlägsna Torpön – om man nu kan fixa en bensinmotor. Elmotorn och dess batteriladdning medger inga längre etapper på sjön.

Är det bara båtbyggen som intresserar?

– Nej, vi meckar med moppar också, även om vi inte får köra än. Sedan idrottar vi båda. Jag spelar fotboll och Edvin hockey.

Hur känns den här delsegern i Corren Creative?

– Jättekul att juryn valt något så udda. När jag berättade för mamma att vi tagit oss så här långt, trodde hon att jag skojade.

Klart att Jakob inte gjorde. När Corren Creative ringer är det alltid på fullt allvar.

henrik.gedda@corren.se

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om