Förmågan att ta emot praktikanter på tågen ökar

Problemet med för få praktikplatser har varit känt hos bransch- och arbetsgivarorganisationen Tågföretagen, berättar Linda Ekholm, branschexpert på kompetensförsörjning:

Tågbranschen blev mycket påverkad av pandemin men håller på att återhämta sig, enligt Tobbe Lundell, presschef på SJ och Linda Ekholm, branschexpert på bransch- och arbetsgivarorganisationen Tågföretagen.

Tågbranschen blev mycket påverkad av pandemin men håller på att återhämta sig, enligt Tobbe Lundell, presschef på SJ och Linda Ekholm, branschexpert på bransch- och arbetsgivarorganisationen Tågföretagen.

Foto: Jeanette Hägglund/pressbild, Tågföretagen/pressbild

Mjölby2023-01-11 17:00

– Det stämmer att det under pandemin var svårt att få fram tillräckligt med LIA-platser då flera bolag fick ställa in trafik, bland annat på grund av ökad sjukfrånvaro precis som i övriga samhället. Att tågtrafiken är igång igen ökar förmågan att ta emot elever på praktik vilket är glädjande. Lokförarskolorna på YH är mycket viktiga för järnvägsbranschens kompetensförsörjning.

undefined
Linda Ekholm, branschexpert på kompetensförsörjning inom bransch- och arbetsgivarorganisationen Tågföretagen.

I takt med att branschen återhämtar sig gäller det nu att möta upp behoven med rätt kompetens, enligt Linda Ekholm. Utöver lokförare behövs bland annat även tågtekniker och signaltekniker så att hela järnvägens system ska fungera bra.

Förra året startade SJ en lokförarutbildning i egen regi i Stockholm eftersom de utbildningsplatser som fanns inte räckte för att fylla behovet. Det var ursprungligen SJ som ansvarade för lokförarutbildningen i Mjölby som Protrain tog över 1977. Tobbe Lundell, presschef på SJ, berättar att även de har haft ett underskott på körlärare som tar emot praktikanter i tåghytten.

– Vi har därför gjort en intern satsning för att få fler av de nuvarande förarna att vilja bli körlärare. Vi försöker göra det mer attraktivt och har sett över ersättningen för att ta emot elever och arbetstider där man ska få möjlighet att lägga in förberedelser och genomförande. Vi vill skapa ett mer tydligt nätverk för körlärare med gemensamma träffar, erfarenhetsutbyte med mera. 

undefined
Tobbe Lundell, presschef på SJ.

– Vi har fått bra respons, tillägger Tobbe Lundell, och vi ser inte att vi inte kommer klara målen och hinna färdigt med utbildningarna i tid. Och det gäller inte bara vår egen utbildning. Vi är måna om att erbjuda både våra elever och de externa, det är nödvändigt för att klara den rekrytering vi behöver göra framåt.

Behovet av lokförare är stort redan i dag och beräknas bli större i takt med framtida pensionsavgångar. I princip alla som utbildar sig till lokförare garanteras jobb efter att blivit godkända under utbildningen.

– Vi kommer att behöva rekrytera flera hundra de kommande åren. Och anledningen till att vi har dragit igång vår egen betalda utbildningen är att YH-skolorna inte hinner utbilda så många som branschen, och vi som företag, kommer att behöva de kommande åren.

I skrivande stund (10 januari) meddelar SJ att de dessutom startar en lokförarutbildning i Göteborg där eleverna kommer erbjudas tjänstgöring i Linköping eller Göteborg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!