I somras invigdes Neoplans nya 30-miljonersanläggning i Lundby industriområde. Hit flyttar företaget efter att ha haft sin verksamhet i Motala. Orsaken till flytten var ett byte av bussentreprenör, och Neoplan förlorade därmed serviceavtalet liksom hyresavtalet.
– Vi satsar nu på att leta nya kunder i området, säger Peter Dirmark, fastighets- och projektchef.
Mellan 1995 och 2011 hade företaget depå i gamla lokstallarna, där man servade fordon åt dåvarande Swebus.
– Det var faktiskt min pappa Leif Karlsson som drev företaget då, berättar platschefen Fredrik Karlsson.
Neoplan är generalagent även för bussmärket MAN. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Peter Dirmark berättar att man är trångbodda där och utan möjlighet att bygga ut. Därför planerar Neoplan att bygga ett höglager för reservdelar i Mjölby, i anslutning till den nyligen öppnade verkstaden.
– Vi har ansökt om en ändring för att kunna bygga upp till 12 meters höjd. Vi är väldigt nöjda med hur Mjölby kommun tagit emot oss här, säger Peter Dirmark.
Det är en 8 000 kvadratmeter stor tomt intill Mjölbys kraftvärmeverk.
– Här i bussdepån kan vi ställa upp, tvätta, serva och reparera bussar och lastbilar. Det vi vill utöka med är ett centralt reservdelslager.
I nya ljusa lokaler jobbar nu nio personer, lika många fordon kan samtidigt servas med bland annat en 24 meter lång smörjgrop. Med utbyggnad kan det bli uppemot 25 anställda, tror Fredrik och Peter. Läget i Mjölby ser de som mycket strategiskt.
– Vi säljer och leasar ut fordon och i många fall ingår serviceavtal med kunden. Vi har även kontorsyta ledig här i huset för till exempel bussbolag.