I tio år har företaget haft en ökande kurva, efter en tid med sämre orderingång. Nu ser det väldigt positivt ut och det innebär att man vill expandera.
– Vi får nya kunder, och de vi redan har växer. Vi är helt beroende av våra kunders marknad. Vi måste vara flexibla med att ställa om produktionen då vi inte har någon egen försäljning utan arbetar efter andras uppdrag, berättar vd Fredrik Holmgren som kom till företaget från Saab 2019.
Det som fick honom att söka sig hit var bland annat företagets position.
– Det är inget "tusenbröderföretag", säger han och förklarar vad han menar med det ordet:
– Om vi konkurrerade med Smålandsfirmor som gör plast, då fanns det tusen likadana företag. Cenova är unikt. Vi är hårt nischat och konkurrerar inte bara med pris, utan med våra förmågor och vårt förtroende. Vi är i princip ensamma i landet.
Nischen som han talar om är renrum. Tillverkning, montering och paketering sker i extremt ren miljö. Genom glasrutor får vi titta på personalen som jobbar i blå heltäckande kläder, handskar och mössor. Skäggskydd i förekommande fall.
Ett rum är helt tomt inför en ny produktionsprocess som ska in där. Golv, väggar och tak är skinande som putsat glas.
– Men inte lika rent som i labbmiljö för ebola-vaccin eller inom halvledarbranschen där en människa skulle förstöra allt med sin närvaro. Här handlar det om "klassificerad renrumsmiljö", säger marknads- och försäljningschefen Johannes Kask.
Det innebär att man garanterar att produkterna inte är kontaminerade av personalen som hanterat dem.
Mjölbyföretaget har ingen egen utveckling av produkter. Det är kunderna som kommer med idéerna.
– Kunderna är allt från globala medicinteknikföretag som den tyska kemijätten Merck, eller en enskild kirurg som kommer på något och vill utveckla sin egen idé, säger Johannes Kask.
Cenova grundades av en uppfinnare, Billy Nilsson. Det finns fortfarande spår av hans idéer i produktionen
Kunden kan behöva hjälp med att utveckla produkten och den kunskapen finns här. Och framför allt finns kapaciteten att sätta igång tillverkning av detaljer inom medicinsk miljö där det är helt avgörande att det kan ske i ISO-klassade renrum.
Pandemin drabbade många företag, men inte den här branschen. Inga permitteringar behövde göras. Tvärtom, Cenova fick mer att göra. Man tillverkade och paketerade till exempel visir i ett samarbetsprojekt med ingenjörer på Toyota och ett plastföretag. De skänktes till vård och omsorg.
– Vi tillverkar ju saker som används i medicinframtagning. Det blev ett extra högt tryck på det under pandemin, säger Fredrik Holmgren.
Efter pandemin har efterfrågan fortsatt uppåt. Nu känner man att det finns fysiska begränsningar med den anläggning företaget har i Mjölby.
– Vi har byggt ut fastigheten flera gånger. Senast 2018 med lager. Men för att säkra våra interna flöden och möta fortsatt ökad orderingång vill vi nu bygga nytt, säger Johannes Kask.
Det ska bli en 3 000 kvadratmeter stor ny byggnad på gräsmattan framför nuvarande byggnad, vilket innebär en 50-procentig utökning av anläggningen. Samtidigt planeras en ny inglasad personalmatsal intill entrén till den befintliga fabriken.
– Att ha två separata fastigheter är en fördel om något skulle hända med den ena. Och vi vill undvika att bygga in oss och få problem med interna flöden.
Det är en känslig produktion företaget bedriver. Säkerhets- och renhetskraven är mycket höga. De olika processerna i anläggningen måste separeras.
Exakt vad som kommer att produceras i den nya fastigheten är inte klart. Det beror på kundernas framtida beställningar.
– Vår ambition är att inom fem år med marginal dubblera vår omsättning, säger Fredrik Holmgren.
Idag ligger omsättningen på drygt 200 miljoner kronor, en dubblering sedan 2017. Resultatet i år förväntas bli cirka 25 miljoner. Företaget har idag 120 anställda, av vilka drygt 20 är från ett bemanningsföretag. Eftersom produktionen är helt styrd av kunderna behöver man ha ett dragspel. I princip tillämpas tvåskift. Det finns också ett tredje nattskift, men det är idag bar några få anställda som jobbar så.
– Men vi har möjlighet att öka produktionen genom ett tredje skift.
Rekrytering sker främst genom att man anställer bland dem som redan jobbar som konsulter.