Företag utsatt för bedrägeri – blev av med halv miljon

Boxholmsföretaget Glinder med butik i Mjölby har utsatts för ett nätbedrägeri. "Våra kunder har redan börjat samla in pengar", berättar ägaren Morgan Sehlstedt.

Veronika och Morgan Sehlstedt tycker att det var ett osedvanligt utstuderat bedrägeri som startade dagen före midsommar och fullföljdes i fredags.

Veronika och Morgan Sehlstedt tycker att det var ett osedvanligt utstuderat bedrägeri som startade dagen före midsommar och fullföljdes i fredags.

Foto: Sune Johansson

Mjölby2022-07-11 20:00
undefined
Bedrägeriet är ett hårt slag för Veronikas och Morgans företag Glinder som säljer kläder och prylar i 50-talsstil.

Han och hustrun Veronika driver företaget som säljer kläder och accessoarer med rockabillyanknytning. Huvuddelen av verksamheten är på nätet, men paret har även en fysisk butik i Viringeområdet i Mjölby.

I fredags upptäckte Morgan Sehlstedt att företagets konto länsats på 475 000 kronor. Han polisanmälde genast och kontaktade banken.

– Strax före midsommar fick vi ett sms från spärrservice. Jag ringde upp dem och fick frågan om jag nyligen varit i Tyskland och handlat. De hade sett en aktivitet på mitt kort där. Jag bad dem idientifiera sig och de ringde tillbaka. Kortet spärrades, berättar Morgan Sehlstedt på måndagen.

undefined
Morgan Sehlstedt kollar ännu en gång på de tre uttagen i fredags på totalt 475 000 kronor. Alla till olika mottagare men med namn där några bokstäver kastats om.

Men kortet som är kopplat till kontot blev aldrig spärrat. I stället länsades kontot på nästan en halv miljon kronor.

– De har haft tillgång till kontot sedan i juni, men först i fredags agerade de, säger han.

I sociala medier har han nu berättat om händelsen och fått mycket sympati. Och inte bara emojis.

– Det har startats en swishinsamling och vi har fått hundratals bidrag, säger han.

Joakim Adriansson är utredare på polisens bedrägeriavdelning. Han känner igen förfarandet som kallas vishing.

– Det här är en snabbt ökande bedrägeriform. Det handlar om 45 miljoner kronor i månaden i Sverige, där personer och företag i god tro lämnat ut sitt bank-ID, säger han.  

Bedragarna bygger upp ett förtroende till kunden, vill hjälpa till, och hänvisar till att det är bråttom, som i det här fallet att spärra ett kort för att förhindra stölder.

Joakim Adrianssons råd är att inte klicka på länkar, och att lägga på luren genast.

– Sedan tar man kontakt med sin bank, kontrollerar med dem vad som hänt och spärrar kort och bank-ID, säger han. 

undefined
Veronika och Morgan Sehlstedt tycker att det var ett osedvanligt utstuderat bedrägeri som startade dagen före midsommar och fullföljdes i fredags.

Morgan Sehlstedt tycker inte att han är lättlurad.  

– Jag har 22 års erfarenhet av företagande och har varit med om mycket. Ändå blev jag så här lurad, konstaterar Morgan Sehlstedt.

Den 21 juni i år kom en dom i Högsta domstolen i ett liknande fall. Där har domstolen gett en privatperson rätt till att få ersättning av banken för det han blivit avlurad. Visserligen har personen visat oaktsamhet genom att lämna ut bankkoder, skriver HD, men "det är emellertid inte bevisat att han.../...avsiktligt lämnade ut koderna till en obehörig person", skriver domstolen.

HD-domen är prejudicerande och Morgan Sehlstedt hoppas nu att det ska hjälpa honom att få tillbaka pengarna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!