– Det har pågått under en ganska lång period och vi har tillstånd både från polis och kommun. Vi kommer att få ha det så här tills vidare med förlängning årsvis, berättar platschefen Fredrik Jalminger på Derome.
Företaget har verksamhetsmark på båda sidor av gatan och interna och externa transporter använder Albacksvägen. Det är stora tunga fordon, med bland annat av företaget tillverkade takstolar. Därför har man störts av genomfartstrafik på platsen.
– Vi har levt med det här bekymret i många år. Vägen har tidvis varit otroligt mycket trafikerad och det är klart att det varit en risk för både passerande trafikanter och för vår personal som kör truck eller lastvagn över vägen mellan våra byggnader, säger Fredrik Jalminder som är nöjd med den lösning som man fått med kommunen.
Ewa-Margreth Östlid är jurist och bor på Albacksvägen. Hon är starkt kritisk till kommunens överenskommelse med Derome.
– Företaget har växt kraftigt och kommunen borde istället erbjuda dem en bättre placering. Det här är ett småindustriområde och trångt mellan väg och järnväg, menar hon.
Hon har sett långtradare komma från båda hållen som varit tvungna att backa och vända vid den trånga och knixiga järnvägstunneln.
– De riskerar att fastna, säger Ewa-Margreth Östlid.
Albacksvägen är den historiska infarten till Mjölby från Syahållet. Motorvägen mellan Mjölby och Linköping byggdes i slutet av 60-talet och då anlades även Linköpingsvägen som den nya infarten fån norr. En ny järnvägsbro vid Rejmes ersatte den gamla smala och tvära passagen.
På gatan står det betongsuggor som hindrar passage. Skyltar vid infart från Vifolkavallsvägen och Syavägen varnar för att genomfart inte är möjlig. För att ta sig förbi måste man vika in på den ännu äldre landsvägen – Egebytorpsvägen – en smal asfaltsväg längs flera äldre fastigheter.
De boende där har klagat till kommunen om trafiksituationen efter avstängningen. Ett par i området har märkt av en ökad trafik på deras gata. Särskilt vid rusningstid på vardagsmorgnar svänger många från Syahållet in här när det bildas kö i korsningen vid Linköpingsvägen, berättar de.
Kommunen har haft ett möte med representanter för de boende och anser att man kommit fram till en lösning som alla accepterar. Trafikmätning har gjorts både före och efter avstängningen. Trafiken på den smala Egebytorpsvägen har fördubblats, men bara upp till 80 fordon per dygn.
En ny kommunal detaljplan är på gång för området Albackens industriområde. Albacksvägen föreslås där ändras från "allmän platsmark" till "kvartersmark för trafikändamål".
– Fastighetsägaren får arrendera marken med möjlighet för kommunen att ta tillbaka gatan när behoven ändras, säger exploateringsingenjör Håkan Sylvan.
Ewa-Margreth Östlid störs inte av trafiken, vare sig på vägen eller järnvägen. Men hon tycker att kommunen bättre skulle kunna vårda det kulturhistoriska värdet av de båda vägarna, Albacksvägen och Egebytorpsvägen.
– Här gick Riksettan fram till cirka 1970. När jag påtalat det till kommunen hänvisar de till den stensatta delen vid Grönlund på andra sidan Syavägen som gamla Riksettan. Men den är inte utmärkt med någon skylt eller marknadsförs på något sätt.
Hon är mest orolig för hur räddningstjänsten ska ta sig fram, hur fastighetsvärdena i området påverkas och hur besökare ska hitta till hennes hus.