Företag stängde av vägen – boende kritiska: "Riskerar att fastna"

Det går inte längre att åka på Albacksvägen i Mjölby. Företaget Derome som tillverkar byggdelar av trä har avtal med kommunen att disponera gatumarken och har stängt av för allmän trafik.

Kommunen borde ta vara på det kulturhistoriska värdet av vägen och miljön bättre, tycker Ewa-Margreth Östlid. Före 1970 var detta den norra infarten till Mjölby, Riksväg 1.

Kommunen borde ta vara på det kulturhistoriska värdet av vägen och miljön bättre, tycker Ewa-Margreth Östlid. Före 1970 var detta den norra infarten till Mjölby, Riksväg 1.

Foto: Sune Johansson

Mjölby2024-07-16 09:47

Nyheten i korthet

  • Albacksvägen i Mjölby har stängts av för allmän trafik av byggföretaget Derome, som har tillstånd från både polis och kommun. Företaget använder vägen för interna och externa transporter av tunga byggdelar.
  • Avstängningen har lett till ökad trafik på Egebytorpsvägen, en smal väg längs äldre fastigheter, vilket har skapat irritation bland boende.
  • Trots klagomål har kommunen och boende kommit fram till en acceptabel lösning. Derome kommer att fortsätta att ha kontroll över vägen med årliga förlängningar av tillståndet.

– Det har pågått under en ganska lång period och vi har tillstånd både från polis och kommun. Vi kommer att få ha det så här tills vidare med förlängning årsvis, berättar platschefen Fredrik Jalminger på Derome.

Företaget har verksamhetsmark på båda sidor av gatan och interna och externa transporter använder Albacksvägen. Det är stora tunga fordon, med bland annat av företaget tillverkade takstolar. Därför har man störts av genomfartstrafik på platsen.

undefined
Vid Albacksvägens början och korsningen med Syavägen finns en skylt som varnar för avstängd väg.
undefined
Trävaruföretaget Derome har lokaler på båda sidor om Albacksvägen. Sedan en tid har de avtal med kommunen om ensamrätt till trafik på gatan.

– Vi har levt med det här bekymret i många år. Vägen har tidvis varit otroligt mycket trafikerad och det är klart att det varit en risk för både passerande trafikanter och för vår personal som kör truck eller lastvagn över vägen mellan våra byggnader, säger Fredrik Jalminder som är nöjd med den lösning som man fått med kommunen.

Ewa-Margreth Östlid är jurist och bor på Albacksvägen. Hon är starkt kritisk till kommunens överenskommelse med Derome.

– Företaget har växt kraftigt och kommunen borde istället erbjuda dem en bättre placering. Det här är ett småindustriområde och trångt mellan väg och järnväg, menar hon.

undefined
Ewa-Margreth Östlid är kritisk till att Albacksvägen stängs av för att företaget Derome behöver utrymmet.

Hon har sett långtradare komma från båda hållen som varit tvungna att backa och vända vid den trånga och knixiga järnvägstunneln.

– De riskerar att fastna, säger Ewa-Margreth Östlid.

Albacksvägen är den historiska infarten till Mjölby från Syahållet. Motorvägen mellan Mjölby och Linköping byggdes i slutet av 60-talet och då anlades även Linköpingsvägen som den nya infarten fån norr. En ny järnvägsbro vid Rejmes ersatte den gamla smala och tvära passagen.

På gatan står det betongsuggor som hindrar passage. Skyltar vid infart från Vifolkavallsvägen och Syavägen varnar för att genomfart inte är möjlig. För att ta sig förbi måste man vika in på den ännu äldre landsvägen – Egebytorpsvägen – en smal asfaltsväg längs flera äldre fastigheter.

undefined
En karta från omkring 1870 visar hur landsvägen passerar den då nybyggda järnvägen via en vägtunnel som fortfarande finns kvar. Vägen gick därefter en sväng förbi flera torp och fastigheterna Fridhem och Hagalund.
undefined
På den historiska flygbilden från 60-talet syns Albacksvägen och Egebytorpsvägen i bildens nedre kant. Järnvägen går diagonalt mitt i bilden. Norr om den pågår bygget av Linköpingsvägen.
undefined
Det är svårt att tänka sig att huvudvägen mellan Linköping och Jönköping gick fram här på tidigt 1800-tal – före järnvägens tillkomst på 1860-talet.

De boende där har klagat till kommunen om trafiksituationen efter avstängningen. Ett par i området har märkt av en ökad trafik på deras gata. Särskilt vid rusningstid på vardagsmorgnar svänger många från Syahållet in här när det bildas kö i korsningen vid Linköpingsvägen, berättar de.

undefined
Varningsskyltar och betongsuggor skymtar på Albacksvägen från Syahållet. Till vänster viker Egebytorpsvägen av – den äldsta biten av Riksväg 1

Kommunen har haft ett möte med representanter för de boende och anser att man kommit fram till en lösning som alla accepterar. Trafikmätning har gjorts både före och efter avstängningen. Trafiken på den smala Egebytorpsvägen har fördubblats, men bara upp till 80 fordon per dygn.

undefined
Här hänvisas både genomfartstrafik och vandrare på Östgötaleden in på Egebytorpsvägen.

En ny kommunal detaljplan är på gång för området Albackens industriområde. Albacksvägen föreslås där ändras från "allmän platsmark" till "kvartersmark för trafikändamål".

– Fastighetsägaren får arrendera marken med möjlighet för kommunen att ta tillbaka gatan när behoven ändras, säger exploateringsingenjör Håkan Sylvan.

undefined
Flera saker oroar Ewa-Margreth Östlid på Albacksvägen. Hur räddningstjänsten ska ta sig fram, hur fastighetsvärdet kommer att påverkas och hur besökare ska hitta till hennes hus.

Ewa-Margreth Östlid störs inte av trafiken, vare sig på vägen eller järnvägen. Men hon tycker att kommunen bättre skulle kunna vårda det kulturhistoriska värdet av de båda vägarna, Albacksvägen och Egebytorpsvägen.

– Här gick Riksettan fram till cirka 1970. När jag påtalat det till kommunen hänvisar de till den stensatta delen vid Grönlund på andra sidan Syavägen som gamla Riksettan. Men den är inte utmärkt med någon skylt eller marknadsförs på något sätt.

Hon är mest orolig för hur räddningstjänsten ska ta sig fram, hur fastighetsvärdena i området påverkas och hur besökare ska hitta till hennes hus.

Karta: Derome, Albacksvägen
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!