Fantasin finns kvar hos äldre pojkar

I en källarlokal, inte så långt från resecentrum läggs det nya spår. En liten förening med ett stort intresse för modelljärnvägar bygger Mjölby station i liten skala.

Järnvägsknut. Mjölby stationsområde kommer vara själva hjärtat för modellbygget. Roger Friberg är en av medlemmarna.

Järnvägsknut. Mjölby stationsområde kommer vara själva hjärtat för modellbygget. Roger Friberg är en av medlemmarna.

Foto: Mia Karlsvärd

MJÖLBY2016-02-24 06:00

De kallar sig för Modellrallarna i Mjölby. Än så länge är de åtta medlemmar. De hoppas på att flera ska bli intresserade.

– Gärna någon med kunskap av datorer och det digitala. Kanske fler kvinnor, säger Peter Rydén, en av medlemmarna.

I föreningens källarlokal luktar det spån, trä och även en lätt doft av lim.

– Vi är ett gäng entusiaster som ej gått ur barnskorna än, säger Sten Josefsson. Han är i färd med att limma ihop modellen av Mjölby stationshus. Jonas Carlsson bistår med att hålla i stationsbyggnadens väggar. Här i föreningen hjälps man åt.

– Jag hade ett lok i garderoben, säger Jonas Carlsson.

När han och hans fru flyttade från prästgården i Lundby till ett mindre hus fick han packa in sina Märklindelar i garderoben för en tid.

– Men nu har loket fått komma ut igen, säger han.

Det är ofta så att man har dåligt med utrymme instämmer alla i föreningen.

Även om lokalen är rätt så stor, är ytan till stor del fylld av bord med begynnande tågbanor. De fick lokalen för ett par år sedan och har sedan dess ägnat tiden till att bygga borden till banan.

– Kom tillbaka om ett år, så har det nog hänt mer här, säger Bosse Johansson, ordförande.

När de startade sin förening satte de sig ner tillsammans och började planera hur tågen skulle gå, och vilka miljöer de skulle bygga. De enades om att koncentrerar sig på närområdet. Mjölby station, Mantorp, Fågelsta och Hogstad.

De har alla olika kunskaper i föreningen att bidra med. Någon kan mer om tåg. Någon annan är extra duktig på att bygga landskap kring rälsen. Gemensamt är deras mål att bygga en tågvärld från närområdet. Den ska till stor del visar hur det såg ut 1960-1980-talet med frihet att få utlopp för medlemmarnas fantasi.

– Vi lever fortfarande ut vår pojkdröm, säger flera av medlemmarna.

Bosse Johansson visar upp små modeller han gjort. Den otroliga detaljrikedomen på hans modell får mig att minnas tillbaka. Hur jag som 6-åring någon gång på tidigt 1970-tal stod på vågen inne i den stora vänthallen i Mjölby stationshus. Hur jag väntade på lappen som inte bara sa hur mycket jag vägde, utan också innehöll ett litet visdomsord.

Vågen har Bosse Johansson gjort en modell av. Så också våghuset som fortfarande finns intill järnvägsspåret i Mjölby.

– Vem minns inte skyltfönstren till jul, som liten grabb. Där stod man med nästan tryckt mot skyltfönstret och såg tågbanan innför, säger Bosse Johansson.

Nu har modellrallarna i Mjölby mer tid och kanske mer pengar att leva ut sina pojkdrömmar.

Märklin

1859 startade Theodor Friedrich Wilhelm Märklin sitt leksaksföretag med huvudkontor i Göppingen, Tyskland. Till en början tillverkade man främst tillbehör till dockhus, ångmaskiner och kraftiga leksaker i gjutjärn. Med tiden kom man att bli mer känd för tillverkningen av modelltåg och idag utgör huvuddelen av produktionen modelltåg och modelljärnvägar.

År 1891 började man tillverka ett urverksdrivet leksakståg med skenor.

1926 kom en ny variant med en transformator som ledde ut 20 volt till skenorna.

1935 satsade på mindre modelltåg.

1996 lanserades den nyare C-skenan, som är en barnvänlig skena som sätts ihop genom att det hörs ett klickljud.

1980-talet var Märklin tidigt ute med ett system som styr modelljärnvägar med digital teknik.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!