Hyresvärden kontaktade sina hyresgäster, en familj boendes i Mjölby, på Facebook där han lovade att göra allt för att få bort dem och att stämma dem på allt de äger. Dessutom sade hyresvärden upp lägenheten.
Nu har familjen fått hjälp av Hyresgästföreningen, som bestrider uppsägningen.
– Vi kan inte se att det finns grund för uppsägning i det här fallet, säger Jennifer Myrén, den ärendehandläggare som hjälper familjen.
Hon ser att Facebook används mer och mer som kommunikationskanal, och det är oklart vad som gäller. Enligt hyreslagen ska en uppsägning från hyresvärden ske skriftligt, och det är upp till hyresvärden att bevisa att hyresgästen tagit emot uppsägningen. Något som faktiskt uppfylls i detta fall.
– Det har inte prövats om det är juridiskt hållbart. Det är skriftligt, men det är svårt att se när något mottogs, säger hon.
Vad är ert råd om man får en uppsägning på Facebook?
– För att det inte ska uppstå oklarheter gäller det att inte ge sig in i dispyt utan kontakta oss så kan vi säga vad som gäller och ta reda på bakgrunden. Den som utsätts blir väldigt orolig om man inte vet vad som gäller. Hyresgästen är den svaga parten i detta. Bostaden är en väldigt viktig del i livet.
Just i detta fall spelar det ingen roll om själva förfarandet är giltigt eller inte, enligt Hyresgästföreningen. Besittningsskyddet för hyresgäster är starkt, och det ska till sådant som vanvård eller brottslig verksamhet för att kunna säga upp ett hyreskontrakt. Det är inte aktuellt i detta fall, enligt Jennifer Myrén.
– En del har ingen respekt för hyresgästerna och att det är deras hem det handlar om. De gillar inte personerna och tycker bara att de ska ut, säger hon.