Familj uppsagd för att de klagade

I över en månad har den unga familjen med en sjumånaders baby bott utan fungerande badrum. Hyresvärden tyckte att de klagade för mycket och försökte säga upp dem.

På gång. Nästa vecka har familjen lovats att få ny matta. Då kan vattnet kopplas in.

På gång. Nästa vecka har familjen lovats att få ny matta. Då kan vattnet kopplas in.

Foto: Sune Johansson

Mjölby2015-04-01 18:49

Melinda Nylin håller på och eftermiddagsnatta lille Milo när Corren ringer på. Mikael Söderlund kommer strax efter. Han har åkt iväg och duschat efter jobbet, för hemma går det inte. Sedan 26 februari är badrummet under renovering. Att det tagit så lång tid beror på att arbetet stått still i flera veckor. Hyresvärden stoppade det när det visade sig att försäkringen inte täcker allt arbete.

Men historien börjar redan i somras, strax efter att det unga paret flyttat in i huset med två lägenheter i norra Mjölby. De klagade på unken lukt i badrummet. Det visade sig snart att det var en vattenskada och att ventilationen var igensatt.

– Vi påpekade att det inte skulle räcka med att silikona runt mattan som lossnat från väggen, säger Mikael som själv är rörläggare till yrket.

Men i stället för att åtgärda felen åkte värden på semester.

– Vi blev oroliga när inget hände. Vi skulle ha barn efter sommaren och jag fick panik när jag tänkte på att det kunde vara mögel, och risken för allergier, säger Melinda.

Inget hände på hela sommaren så då kontaktade paret en firma som konstaterade fukt i väggen. När fastighetsägaren kom tillbaka från sin långa semester hade Mikael och Melinda underrättat både Hyresgästföreningen och miljökontoret. Miljökontoret kom och inspekterade och beslutade på delegation från miljönämnden att värden skulle åtgärda felen senast 24 november. Men inget hände nu heller och ett nytt beslut togs i nämnden med hot om vite om det inte blivit åtgärdat före 6 maj.

Jennifer Myrén på Hyresgästföreningen är inkopplad på ärendet. Hon har varit i kontakt med både hyresvärden, dennes försäkringsbolag och de hantverkare som till slut engagerades till att utföra arbetet.

– Det här har bollats fram och tillbaka under för lång tid. Det är definitivt fastighetsägarens ansvar att se till att inte hyresgästen drabbas, säger Jennifer Myrén som anmält det hela till hyresnämnden.

I slutet av februari började till sist en byggfirma riva badrummet. Men arbetet avstannade när det visade sig att vattenledningsrören måste bytas ut enligt rådande byggnormer. Detta arbete täcker inte fastighetsvärdens försäkring. Ägaren avblåste arbetet.

– Han sa att han ville göra jobbet själv. När vi protesterade sa han upp oss. Via facebook, säger Mikael.

Fastighetsägaren hävdade att Melinda och Mikael hade ett tidsbegränsat kontrakt.

– Han sa att vårt kontrakt ändå går ut i december. Men det var inte sant. Då ändrade han sig till att han behövde lägenheten för eget bruk och att vi inte hade besittningsrätt.

Enligt Jennifer Myrén är den regeln inte tillämpbar i detta fall eftersom värden äger flera fastigheter.

Nu är arbetet i alla fall igång igen. Matta ska de få nästa vecka och sedan ska det gå att koppla in vatten och sätta in duschkabinen så att de slipper åka till Melindas mamma i Skänninge och duscha. Och Milo slipper bada i diskhon i köket. Toaletten har de kunnat använda genom att spola med en hink från kökskranen.

De säger att de trivs i lägenheten trots alla problem. Men de letar ändå annat boende.

– Vi har varit på visningar både på hus och lägenheter. Men det är inte lätt att hitta något, säger Melinda som tycker att deras lägenhet passar dem bra, välplanerad, fin trädgård och nära centrum.

Värden, som äger fastigheter på flera orter, har inte gått att nå. Men till tidningen Hem och hyra säger han via mejl att han har gjort allt familjen begärt, men att de hela tiden ställt nya krav. Han menar också att de godkände lägenheten när de flyttade in och att de fått rabatt på hyran.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om