De sociala medierna fortsätter att växa och allt fler ungdomar använder sig av nätverken. Populärast bland barn i åldrarna 12 till 16 år är Instagram följt av Snapchat, Facebook och Periscope. Därför är det helt naturligt för fältsekreterarna Clara Gager och Idaa Söderbäck att befinna sig där ungdomarna är och försöka finnas för de barn som är i riskzon.
– Det är flera barn och ungdomar som hör av sig till oss via de sociala medierna och vi jobbar dagligen med olika frågor som de tar upp med oss, säger Clara Gager.
– Det kan vara att det är oroligt hemma hos dem eller att de mår dåligt över något. Är det något allvarligt slussar vi barnet vidare till rätt kontaktställe, förklarar Idaa Söderbäck.
Råd och hjälp
Clara och Idaa arbetar förebyggande och främjande med barn och ungdomar under 18 år. Deras uppdrag som fältsekreterare är främst en rådgivande insats av socialtjänsten i kommunen. Arbetet innebär en samverkan med både personal från skolan och fritidsgårdar men också med föräldrar kring ungdomar som befinner sig i riskzonen.
– Vi jobbar med att hitta de ungdomarna där de befinner sig och vara tillgängliga för dem helt enkelt, säger Clara Gager.
Förenklat kontakten
Att rikta in sig på nätet är inget nytt arbetssätt för fältsekreterarna. Metoden, som har funnits tillgängligt i ett par år nu, har förenklat för barn och ungdomar höra av sig för råd och hjälp.
– Kontakten med oss är frivillig. Ungdomarna ska veta att vi har tystnadsplikt men även anmälningsplikt. När vi till exempel misstänker att ett barn far illa kontaktar vi socialtjänstens utredningsenhet, säger Clara Gager.