Erasmusprojektet drog igång i början av februari. Då åkte läraren Markus Tångring och skolans rektor Ed Huitema till staden Amstetten i Österrike.
– Där undersökte vi förutsättningarna för att starta företag. Vi pratade om gemensamma riktlinjer för projektet , hur och var eleverna skulle bo under sina studiebesök. Vi kom fram till att de skulle bo hemma hos varandra, för att lära känna varandra bättre, säger Markus Tångring.
I Sverige undersöktes de olika ländernas arbetsmarknad.
– Här klurade vi också på affärsidéer och produktutvecklingsmöjligheter inför nästa års företag.
Kungshögaskolan har fått medel från EU för att göra Erasmusprojektet. 40 elever från Kungshögaskolan jobbar med projektet, 16 av dem kommer att besöka andra länder.
I måndags påbörjades projektet i Mjölby. Det pågår veckan ut. Under veckan får teknikprogrammet elevbesök från Spanien, Österrike, Slovakien och Tjeckien.
– Vi lär oss om och jämför de olika ländernas arbetsmarknad. Under veckan har vi bland annat tagit reda på hur lätt det är att starta eget företag i de olika länderna. Eleverna har kommit fram till att det är lättast i Sverige och svårast i Österrike, där det är krångligt och byråkratiskt, säger Markus Tångring och fortsätter:
– Elevernas rankning stämmer väl med världsrankningen. I Sverige är det lätt att starta och driva företag jämfört med andra länder. Här kan till och med minderåriga starta företag.
Eleverna har under veckan, förutom att de lärt känna varandra, bowlat och kört laserdome, gjort flera studiebesök på olika företag. Syftet är att eleverna ska få en inblick i olika verksamheter och förhoppningsvis få egna affärsidéer.
– Erasmusprojektet varar i två år. Nästa år kommer vi att arbeta fram affärsidéer som kan ligga till underlag för de företag som eleverna kommer att starta och driva. Nästa år åker ett par elever till Slovakien och även till Spanien för att vara med på en företagsmässa, säger Markus Tångring.
Året och projektet avslutas i Tjeckien i juni nästa år där redovisning och utvärdering sker.