Emil har ännu inget schema

En dryg månad efter terminsstarten på Dackeskolan vet Emil Gustafsson fortfarande inte vem som ska undervisa honom i kärnämnen.

Foto:

MJÖLBY2014-09-23 06:02

– Första skoldagen visste vi inte vad vi skulle ta vägen. Vi satt en timme och bara väntade på att någon skulle komma och ta hand om oss. Det dröjde en och en hal vecka innan jag fick veta vem som skulle bli min mentor, berättar Emil Gustafsson.

När vårterminen slutade berättade vi om elever som gick introduktionsprogram med yrkesinriktning på Dackeskolan och som var missnöjda. Emil Gustafsson, som bor i Hästholmen, var en av eleverna.

Han är nu ändå väldigt tacksam för att hans mentor Peter Strandberg kämpat för att Emil ska få gå och lära sig bilskadereparationer på Bojo utbildningar ett par dagar i veckan.

Det är vad Emil vill och det ser ut att kunna lösa sig.

Elever som går introduktionsprogram har inte klarat grundskolan med betyg nog för att vara behöriga till ett nationellt program på gymnasiet.

Målsättningen är att eleverna antingen ska läsa upp grundskolans kärnämnen eller skaffa sig yrkeskunskaper så att de blir anställningsbara.

Men Emil har ännu inte fått något schema för svenska, engelska och matte.

Två dagar i veckan är han därför hemma från skolan för han har ändå ingenting där att göra.

– Det är jätterörigt och många elever verkar ha det likadant som Emil, säger hans besvikna mamma Linda Valjus.

Peter Strandberg, Emils mentor på Dackeskolan, förstår besvikelsen. Han har ingen bra förklaring till varför det är som det är för Emil.

– Tyvärr så verkar eleverna som går introduktionsprogram falla lite mellan stolarna hos oss. I höst har det blivit tvärtom mot i våras, det praktiska som fordonslokaler funkar, men inte undervisningen i kärnämnen.

Rektor Per-Olof Niemi erkänner utan omsvep att schemaläggningen för introduktionsprogrammets elever tagit för lång tid.

Den blir klar först i dagarna.

Per-Olof Niemi ser förklaringen till förseningen i den jättestora omorganisation som skett av gymnasieskolan under sommaren.

Det rektorn ser som positivt är att många av dem som var missnöjda i våras nu har fått verkstadsplatser.

Han beklagar att det dröjt med schemaläggningen. Att eleverna på introduktionsprogrammen kan ha schema från dag ett vid läsårsstarten ser han dock som svårt.

Detta eftersom undervisningen är individuellt utformad.

– Det ligger i sakens natur att eleverna får börja med att göra upp en studieplan och att det efter det görs schema.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om