En omisskännlig doft av bilvax och polerat gummi möter när man öppnar dörren till hallen. Ljuset från takarmaturerna reflekteras i nyputsad bilplåt och krom. Det är inte de allra dyraste och inte de allra billigaste bilarna som står uppradade i bilhallen. En några år gammal knallröd BMW med vidgade näsborrar lockar en försvarslös VW-ägare.
Det kommer fram en man och välkomnar med orden: "Vill du titta runt lite så kommer jag strax". Kunden mäter bilförsäljaren med blicken. Är det här en man jag skulle byta 150 tusenlappar mot en bättre begagnad kärra som doftar recond-medel inuti?
Bilhallen på Kungsvägen är den ena av Elvin Hagverdis två företag i Mjölby. Förra året öppnade han nattklubben Baku i centrum. Mat från Mellanöstern, sena öppettider, dansgolv och sittplatser i etager. Det skulle vara hög klass och lite internationellt.
Sedan kom en viruspandemi och gjorde restaurangverksamhet nästan omöjlig. Baku hade troligen tvingats stänga helt om det inte var för inkomsterna från bilaffären. Och hyresinkomsterna från byggnaden intill hallen.
– Det har varit tufft även för bilfirman sedan pandemin kom. Jag har fått säga upp anställda, säger Elvin Hagverdi när vi satt oss i hans kontor.
Restaurangen har i och med andra vågen nu i höst minskat ner sina öppettider och avstår från lunchöppet. Flera gånger under vår intervju piper det i Elvins telefon. Det är kommunen som vill diskutera åtgärder inne i restauranglokalen. De båda spelautomaterna står för nära varandra.
– Men sladden räcker inte längre, och det är sällan fler än tio personer i lokalen, säger han urskuldande men försäkrar att han följer alla kommunens påpekanden.
Den begagnade bilmarknaden har haft en uppgång under året, även om det just nu är lugnt. Nya skatteregler för nya bilar har gjort att många föredrar några år gamla bilar. Elvin försöker nischa in sig på mellanskiktet, inte för dyra men heller inte för gamla och dåliga bilar. Han samarbetar en del med andra bilhandlare som inte är märkeshandlare.
– Det finns många bilhandlare. Men jag känner inte att jag har konkurrens. Det kan vara fem affärer på samma gata, det gör inget. Kunderna kommer och tittar. De flesta börjar leta bil på nätet.
Nånting mellan 30 och 40 procent av de bilar Elvin säljer kommer aldrig ut på nätet, berättar han och visar sin tjocka anteckningsbok.
– Här är kunder som kommer till mej och berättar vad de vill ha. Diesel, automat, manuell, Volvo, Audi, liten bil, max 10 000 mil. De väntar på att den rätta bilen ska komma in och då hör jag av mig.
Elvin pratar länge om hur viktigt det är att skapa förtroende. Kunderna som står i hans bok har kommit till honom för att de litar på honom.
– De vill inte handla hos någon annan, de känner mig. Om de inte hittar något de vill ha här kan jag hänvisa till andra ställen. Därför menar jag att jag inte har några konkurrenter. Förstår du?
Särskilt samarbete har han med bilvårdsföretaget mitt emot. Där recondas Elvins bilar, och de har även visst utbyte av bilar för att passa deras respektive profil. För snart tre år sedan var det där Elvin höll till innan han köpte fastigheten som tidigare varit järnaffären Tools, och före det Hagelins järn.
En nöjd kund är guld värd. Hon pratar med sina kompisar. Som förhoppningsvis blir fler nöjda kunder.
En lång stund pratar vi om konflikter som bilaffärer ger upphov till. Elvin visar på sin dator sajterna med omdömen om hans business. Många ger högt betyg, medan andra klagar på fel på fordon de köpt. Elvin svarar på de negativa anonyma omdömena. Inte sällan undrar han varför de inte hört av sig, eller om de ens varit hans kunder.
– Du vet, det finns inte bara oseriösa bilförsäljare. Det finns oseriösa kunder också.
Baku är alltså restaurangen och nattklubben på Jerikodalsgatan. Baku är också namnet på en stad där vår egen Loreen var vann Eurovision. Det är nog ungefär vad de flesta svenskar vet om staden och det svårstavade landet Azerbajdzjan. Därifrån kom Elvin Hagverdi 2011, eller Elvin Hagverdiyev som han heter enligt folkbokföringen.
Då fanns det redan släktingar i Sverige. Han har en mycket stor släkt och den är extremt viktig i Azerbajdzjan. Man hjälper varandra, det är en oskriven lag. Även avlägsna släktingar. Elvin fick hjälp med jobb och sammanhang när kom till Sverige. Att hans juridiska utbildning skulle bli svår att söka jobb på förstod han. Han började i lantbruk och kom in på bilvård och försäljning.
– Att jag hade släkt och kompisar här underlättade mycket i början. Jag har arbetat hela tiden, försäkrar han.
Varför flyttade du ifrån ditt hemland?
– Jag såg inget sätt att bygga en framtid där, säger Elvin och börjar prata om höstens händelser.
Konflikten mellan Azerbajdzjan och grannlandet Armenien om gränsområdet Nagorno Karabach, "det bergiga Karabach" blossade upp igen. Baku ligger 25 mil bort från konfliktområdet och så gör även hans födelsestad Oğuz i nordöstra delen av landet.
Förra året flyttade Elvins föräldrar till Sverige och brorsan Emin kom 2014. De bor allihop i Linköping och även om Elvin drömmer om att någon gång flytta tillbaka så är det osäkert om och när det skulle kunna bli. Nu är hans närmast anhöriga här. De båda döttrarna rotar sig i Sverige. Elvin bygger sin och deras framtid i Östergötland.
– Azerbajdzjan är det bästa stället i mitt hjärta. Jag är stolt och nationalist, men jag älskar Sverige lika mycket. Och jag kan inte ta mina döttrar i handen och flytta tillbaka. Även jag har mina flesta vänner här.
Att det finns en vilja att bygga framtid är helt uppenbart. I somras bestämde han och hustrun Nurana sig för att fullfölja planerna med en sommarfilial till Baku i Gästisparken. Det blev en försiktig start, tillstånden kom sent och pandemin gjorde inte saken lättare. Men den satsningen vill han utveckla ytterligare.
– Restaurang & Club Baku är mitt sätt att göra något för mitt land här i Mjölby, säger Elvin.
Han kommer hela tiden in på det som han inte kan avslöja än. Elvin Hagverdis stora planer för bilhallen. Det kommer att hända saker där snart som berör även andra än bilköpare, till exempel sådana som ännu inte får köra bil.
Det är tydligt att det händer saker kring honom och hans stora släkt av entreprenörer som sätter fart på Mjölby. Om bara viruspandemin kunde sluta hindra hans ambitioner.