Elljusspåret var först på plats. Men det hjälps inte, i flera omgångar har det naggats i kanten i takt med att kommunen exploaterar den här delen av Mjölby – för industri, handel och annan expanderande verksamhet.
I skogen söder om Viringe handelsområde har kommunen planer på att fortsätta utveckla ett exploateringsområde. Ett stycke mark är redan sålt till Abbema som idag har bergbearbetningsverksamhet mitt bland hamburgerhaken. Den verksamheten ska flytta ner till ett tidigare grustag vid Hallevadsvägen. En sväng av elljuspåret hamnar därmed på Abbemas mark. Av köpekontraktet framgår att kommunen och Abbema ska dela på arbete och kostnad för att snörpa av kurvan. Man utnyttjar ett gammalt skidspår.
Elljusspåret korsar redan idag Arnes mark på två ställen. För det finns avtalat servitut. Men den nya dragningen längs skidspåret finns det inget avtal om. Någon förfrågan eller ens information från kommunen har han inte fått.
– Av en granne blev jag uppmärksammad på att man grävt ner el, röjt grenar på granarna och lagt ut stenmjöl genom skogen, säger Arne Jonsson och visar spåret.
Nya blanka lyktstolpar är resta på en sträcka av cirka 200 meter på Arnes mark. MSE är just på plats och ska installera armaturer på stolparna.
– För två och ett halvt år sedan ville kommunen köpa den här fastigheten, men jag tyckte de bjöd alldeles för lågt. Sedan har det varit tyst, säger Arne som har koll på vad exploateringsmark i kommunen har för värde.
Kommunens exploateringsingenjör Ketil Kindestam är först osäker på vad som avtalats mellan parterna, men efter koll medger han att fel har begåtts. Det finns inget servitutavtal om den nu aktuella nydragningen av spåret.
– Det har skett ett misstag här, och vi har stämt möte med Arne Jonsson för att reda ut det, säger Ketil Kindestam.
Han säger att kommunen fortfarande är intresserad av att köpa Arnes fastighet.
Den nu aktuella ändringen av elljusspåret kommer att bli en tillfällig lösning. För på sikt är planen att hitta en ny plats för motionslöpning. Kommunen kommer senare i år att sätta igång ett detaljplanearbete för ett större område där de nu aktuella fastigheterna längs 32:an och Hallevadsvägen ingår.
– Där ingår även en ny väg in i Viringeområdet för att avlasta den tunga trafiken på Brahegatan, säger Ketil Kindestam.