Hennes uppdrag är nytt, men kommunen känner Mjölbys nya näringslivschef till väl.
– Jag är uppvuxen i Mantorp och bor i Mjölby. Under sju år jobbade jag i Mjölby kommun med exploateringsfrågor. En av mina hjärtefrågor då var bygget vid Svartå strand, säger hon.
Från den 14 december sitter hon på sin nya stol.
2016 började Hanna i Motala kommun. Det blev sju år som verksamhetschef för strategisk samhällsplanering innan hon slutade i maj i år. Där har hon jobbat med ett av kommunens mest uppmärksammade projekt – Lalandia.
– Jag har verkligen levt med det projektet under de senaste åren. Jag började i Motala 14 dagar innan avsiktsförklaringen med Lalandia skrevs. Det har varit en hjärtefråga och jag har lärt mig otroligt mycket under de här åren.
Sedan i våras har Hanna jobbat på Östgötatrafiken. Hon hann sluta i Motala innan Lalandia hunnit bli verklighet.
– Vi har en demokratisk process som gör att överprövningen har dragit ut på tiden. Sedan fick kommunen göra om detaljplanerna på grund av fladdermöss och strandskyddet. Lalandia tror fortfarande på regionen och etableringen i Motala. De har inte gett upp.
Hon berättar att Lalandia är ett exempel på den typen av tillväxtfrågor som hon brinner för.
– Det skulle betyda mycket för hela regionen att få en sådan etablering, menar hon.
Vilka erfarenheter tar du med dig till Mjölby från Lalandiaprojektet?
– Den främsta lärdomen är att när man tror att man har koll så har man inte det. Det kommer alltid komma överraskningar. Inför Lalandiaprojektet gjorde vi massor av riskanalyser, men vi hade inte räknat med en pandemi som påverkade besöksnäringen eller ett krig i Ukraina med inflation och en förändrad ekonomi. Det kommer alltid upp saker som man måste vara beredd att hantera.
I Mjölby är Matlandet i Väderstad ett stort projekt. Kan du se att det finns paralleller till Lalandia?
– Nu har jag inte hunnit sätta mig in i det projektet, men jag tror att jag bidra med erfarenheter från den resan jag har gjort. Det är också kopplat till besöksnäring och det är samma process gällande samhällsplanering man ska igenom. Matlandet är även kopplat till forskning och företagande.
Hanna säger att anledningen till att hon sökte jobbet som näringslivschef är att Mjölby är en spännande kommun.
– Det finns en framåtanda och det känns som kommunen är på tå. Jag är ödmjuk inför uppdraget för det är mycket som redan fungerar bra i Mjölby. Jag måste sätta mig in i vad man jobbar med idag och se om det finns saker att skruva på för att ta ytterligare steg framåt.
Hon tycker att det är inspirerande och tacksamt att det finns stora världsföretag i kommunen. Samtidigt menar hon att man inte ska glömma att merparten av företagarna är ensamföretagare som kämpar varje dag.
– De kanske behöver ännu mer stöttning än de stora företagen. Vi pratar ofta om att vi har järnvägen och E4 och att det är lätt att ta sig härifrån. Men jag skulle vilja bygga känslan av att man ska vara stolt över sin egen hemkommun. Att det här man vill vara.
Hur skapar man en sån stolthet?
– Jag har inget facit på den frågan. Man får ta ett steg i taget. Att se till att det finns trygghet och jobb. Och att satsa, från småbarnsåren till en meningsfull pensionärstid tror jag är viktigt.