Efter olyckan – däckverkstan varnar för vanliga missen

Ungefär fem procent av Sveriges befolkning har under de senaste åren suttit i en bil som plötsligt tappar däcket. "Tekniken för att varna föraren finns egentligen," säger Johan Hägg som jobbar på ett företag inriktat på trafiksäkerhet och teknik i Mjölby.

Olyckan som skedde mellan Boxholm och Mjölby på tisdagen förra veckan berodde på ett hjul som lossnat från ett fordon, något som drabbat 5% av svenskarna de senaste 10 åren.

Olyckan som skedde mellan Boxholm och Mjölby på tisdagen förra veckan berodde på ett hjul som lossnat från ett fordon, något som drabbat 5% av svenskarna de senaste 10 åren.

Foto: Edith Frankova

Mjölby2023-07-03 16:00

I förra veckan lossnade ett hjul från en bil på riksväg 32 mellan Mjölby och Boxholm, vilket vi tidigare rapporterat om. Hjulet träffade sedan en annan bil och trafiken fick stoppas.

Även om ingen blev skadad och ingen misstänks för brott, menar man på Nira Dynamics, ett lokalt företag som jobbar med att utveckla teknik kring trafiksäkerhet, att bilar som tappar däck på vägarna är ett allvarligt problem. 

En undersökning företaget gjort tillsammans med Däcksäkerhetsrådet visar att en av tjugo personer i Sverige har, under de senaste tio åren, suttit i en bil som tappat ett hjul. I genomsnitt innebär det ungefär 50 000 svenskar per år, de senaste 10 åren.

– Ett löst hjul kan vara väldigt akut. I hög hastighet kan man tappa kontroll över bilen och verkligen få problem, säger Johan Hägg som jobbar med kommunikation och marknadsföring på Nira.

– Och om till exempel en lastbil tappar ett hjul och det börjar studsa blir det farligt väldigt snabbt. Det får upp farten och träffar det en bil eller en folksamling då finns det ju stora risker.

undefined
Johan Hägg på Nira Dynamics berättar att 5% av svenskarna satt i en bil som tappade ett hjul, minst en gång under de senaste 10 åren.

Johan Hägg förklarar att det är svårt att vara beredd på när bilen tappar ett hjul.

– Problemet är ofta att man, även om man hör någonting, inte kan göra bedömningen att det är just ett löst hjul.

Han berättar också att tekniken för att varna föraren om lösa hjul redan finns, men att det bara är Audi som använder den.

Varför använder inte alla biltillverkare tekniken?

– Det är en bra fråga. Jag tror att om man som biltillverkare säger att man har en varning för lösa hjul så erkänner man också på något sätt att bilarna har problem med lösa hjul, även om inte problemet beror på biltillverkaren.

På Nira har ett system utvecklats för att varna föraren för lågt däcktryck. 

– Vi har ett system som sitter i väldigt många bilar i världen för att varna för det. Vi har använt samma teknik för att också kunna varna för andra saker gällande hjulsäkerhet. Lösa hjul är en av de produkterna, säger Johans Hägg. 

undefined
Detta är en mjukvaruprodukt som ska varna bilförare för lösa hjul. Produkten är utvecklad på Nira Dynamics.

Vad kan man göra för att förhindra att hjulen lossnar?

– Det man kan göra är framför allt att lyssna på dem på bilverkstaden när man har bytt däck. Se till att kolla däcken efter några mil, och efterdra dem. Jag förstår att det här inte är för alla men man kan i alla fall försöka att intressera sig för däcket och hjulet. Har man en bil så borde man titta på de här delarna till och från, säger Johan Hägg. 

Erik Tåhlin är platschef på däckverkstaden Euromaster i Mjölby. 

Upplever du att många inte efterdrar sina hjulbultar?

– Ja, det skulle jag nog säga. Framförallt efterdragning av hjulbultar har varit ett problem vid säsongsskifte när det är som hetsigast. Men det har blivit bättre. Förr var det mycket vanligare att folk inte efterdrog, säger Erik Thålin.

Hur länge sedan är "förr"?

– Tio år tillbaka kanske. På den tiden jag har jobbat här så har jag märkt att folk börjar förstå att det är bra att efterdra.

Enligt platschefen kan utvecklingen bero på de olyckor som sker och rapporteras. De gör människor, speciellt unga, mer benägna att kontrollera sina egna däck.

undefined
Olyckan som skedde mellan Boxholm och Mjölby på tisdagen förra veckan berodde på ett hjul som lossnat från ett fordon, något som drabbat 5% av svenskarna de senaste 10 åren.

Ett annat problem som Nira upplever är ett bristande intresse för problemet med hjul som lossnar från bilar, med undantag för Däcksäkerhetsrådet.

– Ska man sikta mot en nollvision i olyckor och dödsfall i trafiken så är det här ett av problemen vi måste lösa, säger Johan Hägg.

Förebygg olyckor

Efterdra, det vill säga se till att bultarna på hjulen dras åt, ungefär 5 till 20 mil efter att du bytt från sommardäck till vinterdäck, och vice versa.

Var uppmärksam på konstiga ljud och skakningar när du kör.

Håll avstånd till bilen före dig på vägen, ifall den skulle tappa ett hjul och behöva bromsa in kraftigt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!