Domen: Så står sig distansundervisningen i Mjölby

Distansundervisningen på Kungshögaskolan och Dackeskolan har granskats av Skolinspektionen. Visst finns utmaningar, men som helhet fungerar den väl.

Rektorskollegorna Fredrik Einvall, Tor Ekström och Malin Limber är överens om att våren varit en jätteomställning för alla, men de är imponerade över hur snabbt både lärare och elever har ställt om.

Rektorskollegorna Fredrik Einvall, Tor Ekström och Malin Limber är överens om att våren varit en jätteomställning för alla, men de är imponerade över hur snabbt både lärare och elever har ställt om.

Foto: Julia Djerf

Mjölby2020-05-16 07:00

Vårens plötsliga införande av distansundervisning i gymnasieskolan har satt både medarbetare och elever på prov. Det blev en snabb omställning efter regeringens direktiv i mars – nu två månader senare granskar Skolinspektionen utvalda kommuner för att se om undervisning, betygssättning och garanterad undervisningstid har hållit tillräcklig kvalité. I Mjölby är det främst yrkesprogrammen på Dackeskolan och Kungshögaskolan som har granskats.

– Vi kan se att man i Mjölby kan resonera kring de frågor som vi har valt att titta på. Det finns en medvetenhet kring både utmaningar och framgångsfaktorer och de har snabbt mobiliserat om till en ny situation, säger Skolinspektionens utredare Daniel Nilsson.

Bedömningen av undervisningen baseras på intervjuer med rektorerna. Återkopplingen från myndigheten visar på en del utmaningar, som att ställa om från klassrumsundervisning till en på distans.

– Det är svårare att hinna prata med alla elever på individnivå när det ska ske digitalt. I vanliga fall används ju både syn, hörsel och kroppsspråk i klassrummet för att läsa av eleverna, menar Kungshögaskolans rektor Tor Ekström.

Mycket fokus har legat på att tredjeårseleverna ska få verktyg för att kunna uppnå betygskrav och att lärarna ska ha tillräckligt med underlag för att kunna bedöma eleverna rättvist före sommaren. På Kungshöga har den frågan varit svårare i ämnet matematik medan Dackeskolans utmaningar handlat om de praktiska momenten.

– Vi hade ju inte tomt på betygsunderlag innan det här kom, men det är viktigt att eleverna ska få visa vad de kan hela vägen in i mål. Därför har vissa examinerande moment utförts i liten omfattning på skolan i de fall det krävts en annan arbetsmiljö än hemma. Det här har varit en resa där alla har fått hjälpas åt, säger Malin Limber, rektor på Dackeskolan.

Granskningen av distansundervisningen resulterade inte i några särskilda rekommendationer från Skolinspektionen, vilket betyder att de anser att kommunen klarat omställningen bra. Hur länge undervisningen på gymnasiet tvingas bedrivas i den här formen vet ingen, men förhoppningen i Mjölby är att kunna återgå till det normala efter sommaren.

– Vi kommer att kunna hålla i om det behövs, men det är inte bra om vi tvingas starta upp ett nytt läsår med distansundervisning med nya elever vi inte skapat relation till än, säger Tor Ekström.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!