Så jobbar butikerna med maten du ratar

De stora matvarukedjorna lovar att halvera matsvinnet till 2025. Vi besökte fem matvarubutiker i centrala Mjölby för att ta reda på hur de jobbar mot matsvinn.

Lotta Aronson (närmast) är delägare till Ica Supermarket Mjölby. Sigrid Aronson jobbar i butiken.

Lotta Aronson (närmast) är delägare till Ica Supermarket Mjölby. Sigrid Aronson jobbar i butiken.

Foto: Fredrik Sandberg

Mjölby2022-10-28 05:00

Är du en sån som rotar längst in i hyllan i butiken för att få en vara med längre hållbarhetsdatum? Fnyser du åt bananerna för att de är lite bruna? Du är inte ensam.

Enligt Naturvårdsverket slänger varje svensk ungefär 37 kg matavfall i sitt hem under ett år. Det utgör den största delen av den mat som hamnar i soporna istället för i magen. Men cirka 60 000 ton ätbar mat hamnar i soptunnan innan den ens nått konsumenten. Det är sådana varor som butikerna inte blir av med innan de når bäst-före-datumet, som går sönder i transport eller inte kan säljas av andra orsaker.

undefined
Övermogna bananer fnyser många åt.

Vi besökte de fem livsmedelsbutikerna som finns i centrala Mjölby för att få svar på hur de jobbar med att få ned matsvinnet. Alla fem är medlemmar i branschorganisationen Svensk dagligvaruhandel. På sin hemsida beskriver organisationen att de jobbar aktivt med att få ned matsvinnet, att de rapporterar in statistik till Naturvårdsverket och tar ansvar för att hjälpa konsumenterna att minska sitt svinn.

Matkedjorna Ica, Hemköp, Lidl och Willys lovar att halvera sitt matsvinn till 2025. Coop har målet att matsvinnet ska vara mindre än en procent av omsättningen 2025.

undefined
Åsa Karinkanta är ägare och butikschef på Hemköp i Mjölby.

Åsa Karinkanta är butikschef på Hemköp:  

– Vi försöker att sätta ned varan i tid, med en viss rabattsats. Frukten packar vi i påsar och säljer billigare i något som vi kallar "win mot svinn". Varor som inte är färskvaror får vi upp en månad innan i vårt system och sänker då priset på varorna i god tid. Sedan har vi två bönder som kommer och hämtar bröd och frukt. Men det som vi inte blir av med kastar vi.

– Jag tycker att folk blivit mer medvetna och vill motverka svinnet och att mat ska slängas. Nu när det är oroligt finns det ett större sug att köpa varor billigare.

undefined
Lotta Aronson (närmast) är delägare till Ica Supermarket Mjölby. Sigrid Aronson jobbar i butiken.

Sigrid Aronson jobbar på Ica Supermarket, där Lotta Aronson är delägare:

– Vi jobbar mycket med förebyggande arbete och med analyser kring vårt matsvinn. Vi har orsakskoder, till exempel utgånget datum eller trasig förpackning, så att vi kan följa upp svinnet, berättar Sigrid. Då kan vi sätta in rätt åtgärder. Vi försöker informera kunderna om att välja rätt datum utifrån när kunden ska använda produkten. Vi har något som heter "Ät snart" där vi uppmärksammar kunden att det är lägre pris och att man bör äta varan snart.

– Vi fyller påsar med frukt som vi inte vill kasta och sätter ned priset på. Vi vill inte ha svinn på några varor, men på varor som inte är färskvaror vill vi inte ha något svinn alls. Då handlar det mer om hur varorna står i hyllorna och att vi gör det lätt för kunderna att ta varor med kortast datum.

– Förr var det lite skämmigt att köpa varor med kort datum, nu upplever vi att folk tycker att de gör en tjänst för miljön och gör ett smart val, säger Lotta.

undefined
På Willys är Jeanette Claesson butikschef och Gustav Allinggård teamchef för frukt och grönt.

Jeanette Claesson är butikschef på Willys:

– Först och främst försöker vi att sälja allt vi kan i butiken. Det är styrt från Willys centralt vad vi får sänka priset på och hur mycket. Vi skänker bort mycket varor, så vi får inte så mycket kvar. Vi har ett automatiskt varuflöde och när varorna går ut genom kassan så beställs nya varorna till butiken. Vi har "svinn-smart"-lådor på frukten. De ser lite ledsnare ut, men är ändå fullgoda varor. Det var sådant som vi tidigare slängde, men nu köar folk för att köpa dem.

– När varorna passerat bäst-före-datumet samarbetar vi med Ria i Mjölby. De kommer en gång i veckan och hämtar vissa varugrupper. Vissa varor skänker vi inte av mathälsoskäl, till exempel kyckling, varor i lösvikt utan innehållsförteckning eller ägg.

undefined
Emma Griffin är försäljningsledare på Coop.

Emma Griffin jobbar som försäljningsledare på Coop: 

– Vi jobbar med ett datorsystem som heter Datumbok och det hjälper oss att ha koll. På färskvarusidan sänker vi priserna på varor med röda lappar eller i en kampanj där vi märker med kort datum. Vi jobbar med svinn från frukt och grönt. Hittar vi äpplen eller annan frukt som är lite skrynkliga samlar vi ihop dem i en påse och säljer dem billigare. Vi försöker att få ned matsvinnet, men det vi inte kan sälja kastar vi.

– Jag tycker att våra kunder är bra på att handla varor med kort datum. Mjölbyborna gillar att handla billigt.

undefined
Daniel Fahlgren, butikschef Mjölby.


På Lidl är Daniel Fahlgren butikschef:

– Vi har rutiner där vi sänker varor i god tid för att undvika matsvinn. Till exempel samlas frukt med mindre skönhetsfläckar och säljs i en påse för 20 kronor. Vårt motto är att det är bättre att varan går ut i kassan än i soptunnan.

Matsvinn i Mjölby

Så mycket matsvinn har butikerna i Mjölby och vilken vara slängs mest av:

Hemköp: Cirka 2 procent av butikens omsättning. Frukt och sallad.

Ica: Cirka 1 procent av butikens försäljning (varav en del säljs till reducerat pris). Färskvaror, frukt och grönt.

Coop: Tyvärr kan butiken inte svara då de inte får svara på frågan lokalt. Butiksbakat bröd.

Lidl: 1,7 procent av butikens omsättning. Frukt.

Willys: 0,36 procent av försäljningen. Frukt och bake off-bröd.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!