De väntar inte på kompetensen

Trucktillverkaren Toyota behöver uppåt 50 nya ingenjörer på sin utvecklingsavdelning, under 2019. De sitter inte och väntar. I stället bjuder de in studenter och skolbarn till företaget.

Jonathan Strömgren, HR business partner på Toyota material handling i Mjölby.

Jonathan Strömgren, HR business partner på Toyota material handling i Mjölby.

Foto: Johnny Gustavsson

Mjölby2019-03-04 08:00

– Vi har en egen, årlig teknikmässa där vi bjuder in ett 100-tal studenter. Och så tar vi in mindre grupper av studenter som kan få se hur vi jobbar. Det händer att de frågar ”hur ska jag forma min utbildning för att få jobba med det han eller hon gör?”. Så vill vi att det ska fungera, säger Jonathan Strömgren, HR business partner på Toyota material handling i Mjölby.

Nu arbetar 250 personer med produktutveckling här, men den globala truckjätten behöver ytterligare uppåt 50 ingenjörer, bara under 2019. Utökningarna är främst en del av företagets storsatsning inom förarlösa materialhanteringslösningar, energi och internet of things. Lösningarna ska kunna ansvara för en mycket större del av logistikkedjan i framtiden, vilket kräver utveckling och kvalificerad arbetskraft i form av ingenjörer.

– Tidigare var det mycket fokus på mekaniska konstruktioner, i dag får mjukvaran en allt större betydelse, säger Jonathan Strömgren.

Kompetensbristen är en stor utmaning:

– Att tillsätta en tjänst tar längre tid än man skulle vilja. I bland går det omgående eller så tar det flera månader eller upp till ett år i vissa fall.

Toyota väntar inte på att ingenjörerna ska ringa. Kontakten med unga intresserade, från mellanstadiet till universitetet, blir allt viktigare.

– Studentsektionerna står i direkt relation till studenterna och där kan vi få kontakt med dem och skapa aktiviteter som intresserar studenterna. Vi har även aktiviteter på mellanstadienivå, där vi bjuder in skolbarn: En truckbyggartävling där barnen får göra en ritning, bygga en prototyp och kika på våra produkter. Det handlar om att väcka intresset och även öka andelen tjejer som intresserar sig för teknikyrken.

Hur skapar man ett intresse för truckar?

– Det är riktig häftig teknik. Varje ingenjörs arbetsinsats har en tydlig påverkan på vår slutprodukt. Har man utvecklat en kod kan man direkt få testa den på truckarna i vårt testlabb, få direkt feedback på koden och några månader senare kanske de rullar ute hos kunden.

Är det en utmaning att ni finns i Mjölby?

– Det handlar mer om känslan än vad det är rent praktiskt. Ska man jämföra hur det är att ta sig till jobbet inom Linköping så är det inte så stor skillnad. Det tar 30 minuter från Linköping. Ett problem är att så många LiU-studenter flyttar till Stockholm i stället. Vi jobbar mycket med att visa att det inte behövs för att få roliga, utvecklande jobb.

Toyota Industries Corporation

Bildades 1926 och är i dag världens åttonde största företag, med en omsättning på 150 miljarder kronor.

Trucktillverkaren BT i Mjölby är sedan år 2000 en del av affärsområdet Toyota material handling group. Här jobbar ­cirka 3 000 personer.

Toyotas trucktillverkning i Europa drivs från huvudkontoret i Mjölby.

Totalt har Toyota material handling group 11 000 medarbetare i Europa och en omsättning på cirka 22 miljarder kronor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!