När man kommer in i Discaces butik på Kungsvägen i Mjölby slås man direkt av alla färger.
– Det är färgerna som fångar intresset. Kunderna brukar säga att vi är en godisbutik för vuxna, skojar delägaren Markus Hovbrandt.
"Godiset" i det här fallet är frisbees, eller discar som de kallas inom sporten.
– Det var en granne som hade börjat med discgolf som tjatade på mig att hänga på. Till slut följde jag med. Det var i samband med att de öppnade Bockarpsbanan. Jag kände direkt att det här var kul, säger Markus.
Han försökte i sin tur övertyga pappa Magnus att spela.
– "Kasta en plastbit i skogen på en korg är inte min grej" svarade pappa. Det tog två hål så var han också fast.
Drygt ett år senare står de tillsammans i en egen butik med hundratals frisbees.
– Vi spelade så mycket i början att vi hade ont i armarna. Medan vi gick där på banan kände vi att det saknades en affär där man kan klämma och känna på discarna. Då föddes idén att öppna butiken.
Vanan att driva butik och webbutik har de redan. I anslutande lokaler ligger Prylgrossen som de också äger. Tanken var att starta igång försäljningen av frisbees i mars, men på grund av det stora intresset öppnade de i januari.
– Det spred sig att vi tänkte öppna. Kunderna började gå in via Prylgrossens entré och ville handla. Det kom till och med en man från Stockholm för att titta in i butiken. Då kände vi att vi lika gärna kunde öppna. Men vi säljer också på nätet. Vi tänker stort, inte bara lilla Mjölby, säger Magnus.
Är det läge att öppna butik under en lågkonjunktur?
– Om du köper en billig disc kan du i princip komma igång direkt. Sedan finns det de som har hundratals discar. De flesta banor är gratis, säger Markus.
Han berättar att de letat i flera år efter ett sätt att komplettera Prylgrossens försäljning av inredning och belysning.
– Där är det en tuff bransch just nu. Vi ville hitta något vi kan sälja på sommaren, som inte är så konkurrensutsatt. Det skulle också vara något vi var intresserade av, säger Markus.
Han menar att det kan vara en fördel att det är en extremt nischad bransch.
– Vi tror att det är rätt tajming att komma in i det nu eftersom det finns en uppgång för discgolfsintresset.
Magnus och Markus ser sig som missionärer för sporten.
– Det som vi vill är att fler, framförallt tjejer, ska börja med discgolf, säger Markus.
– Sen tycker vi ju att det är sjukt kul att spela också, säger Magnus.