Inne i ett sidorum i Dialectbutiken vid Hulje finns ett museum som visar den mobila telefonins hela utveckling. Från de första portföljliknande trådlösa telefonerna, via mikromodellerna som nästan försvann mellan fingrarna och till dagens supersmarta och ständigt uppkopplade skärmar.
Thomas Blomqvist och Conny Johansson har varit med hela vägen. TB-CJ Industriradio startade de 1977. 1995 bildade de Dialect-kedjan, där verksamheten i Mjölby fortfarande ingår som franchise.
– Vi kom båda från Data-Saab och hade en känsla av att mobil kommunikation skulle öka, berättar Thomas.
I själva verket såg de början på en IT-revolution som svept med sig hela världen.
De har hela tiden främst jobbat mot företag, i början mycket inom komradio och taxameter i taxibilar. Till privatkunder sålde de och monterade bilstereo, som sällan var standard i bilar på den tiden.
Men redan de sista åren på 70-talet växte mobil telefoni, och följande decennium puttrade utvecklingen på för att explodera på 90-talet när GSM-nätet startade. Glasmontern i butiken är en ren nostalgitripp för den som var med då.
De nya ägarna missade början på den resan. De är 27 respektive 31 år gamla. Kusinerna Abdurakhmon och Abboskhon Iyso tar från och med onsdagen formellt över företaget.
– När Abboskhon hade taxiföretag och anlitade Dialect fick han veta att rörelsen var till salu. Vi tänkte att vi ville göra något nytt, och göra det tillsammans, berättar Abdurakhmon som tidigare jobbade på Väderstad i fem år.
Båda bor i Mjölby.
– Det känns bra att lämna över nu, om än lite märkligt. Vi har hållit på så länge, säger Thomas Blomqvist.
Kusinerna Iyso planerar att komplettera med e-handel men kommer i övrigt att fortsätta som idag. De har gått licensutbildningar på produkterna och har varit med i företaget i ett halvår innan de nu känner sig mogna att ta över helt. Conny och Thomas kommer att stå till förfogande om de behöver hjälp. Anläggningen i Hulje innehåller en verkstad där man installerar och servar utrustning i bilar.
– Om det går bra kan vi anställa, men vi börjar med oss två, säger Abboskhon.
I Dialectkedjan ingår ett 30-tal företagscenter. Försäljningen av abonnemang och telefoner till privatpersoner har minskat kraftigt. För de nya ägarna i Mjölby är installation och service av alkolås däremot en växande marknad.