– Fruktansvärt att något sådant kan hända, säger Anders Rossell, ägare av Markishuset som är orolig för att omdömet kan ha skadat hans affärsrörelse.
Själv har han inte haft anledning att titta på vad som står om hans företag på hemsidan. Det var en bekant som gjorde honom uppmärksam på det för en vecka sedan.
Nu vill Anders Rossell gärna varna andra företagare för att bli utsatta för liknande missöden.
Han har också varit i kontakt med personal på både Eniro och Rejta. Anders Rossell har då fått höra att det kritiserade företaget har ett snarlikt namn och befinner sig i en annan del av landet.
Rättelse i CorrenFör att rätta till felet har han satt in en annons i Corren.
Där står det bland annat att Markishuset på helt felaktiga grunder utmålats för att vara ett oseriöst företag. Detta genom insändare/omdöme på Eniro.se och Rejta.se vilket visade sig vara riktat till ett helt annat markishusföretag i landet.
Anders Rosell har 48 års erfarenhet i branschen och säger sig ha endast nöjda kunder.
– Jag har hållit på med det här sedan 1965 och vi värnar om våra kunder. Jag har aldrig haft några reklamationer utom möjligen fabrikationsfel.
Syntes för allaDet dåliga rejting-omdömet syntes för alla som söker efter hans företag på Eniro.se. Det har legat ute sedan 30 maj 2012.
Av det felaktigt riktade omdömet framgår bland annat att företaget gav ett underligt bemötande, hade långa ledtider och snudd på ockerpriser.
Numera är omdömet borttaget. Men Anders Rossell tänker inte nöja sig med det. Han vill få ersättning för den annons han har satt in i Corren också. Gör Eniro inte det tänker han inte längre sätta ut sina kontaktuppgifter utan säga upp avtalet.
– Jag har inte lust att betala 20 000 kronor om året för sånt skit.
Vad han kan ha förlorat i inkomster på grund av det dåliga omdömet kommer han aldrig att få veta.
– Jag har haft full fart, men med tanke på hur sommaren varit hade det säkert kunnat gå ännu bättre.
Corren har även talat med den säljare Anders Rossell har varit i kontakt med på Eniro. Han vill inte kommentera fallet utan hänvisar vidare.
Eva Ernfors är pressansvarig. Hon kan inte svara på frågor om det aktuella fallet. Däremot hur det fungerar generellt.
Vem som helst har möjlighet att skriva ett omdöme helt anonymt på Rejta.se.
– Det kan hända att det kommer in ett omdöme som inte är korrekt, men alla omdömen granskas. De får till exempel inte innehålla personangrepp, säger hon.
Den som anser sig ha utsatts för ett felaktigt omdöme kan också anmäla det, exempelvis om det visar sig komma från en illvillig konkurrent.
– Om vi ser att det handlar om ett mönster eller missförstånd så tar vi bort det.
Händer det här ofta?
– Nej, inte med tanke på hur många omdömen som kommer in.
Eniro har lovat att ersätta Anders Rossell för kostnaden för annonsen i Corren.