Ovissheten gnager för Emil Gustafsson, Melker Widblom, Linnéa Stenberg, Asef Asefi och Pierre Tholin. Sommarlovet stundar och gymnasieeleverna får inte ens veta om de kommer att få fortsätta skolan i höst på sin utbildning Yrkesintroduktion fordon.
Eleverna är riktigt arga när Corren träffar dem i en av skolans verkstadshallar strax före skolavslutningen.
– De har inte planerat. De lägger inga pengar på den här utbildningen. Utanför sitter en skylt som har kostat 70 000 kronor, den är viktigare än vi, säger Linnéa Stenberg.
– Vi får inte ens veta vart vi ska ta vägen och då har jag gått här två år helt i onödan, säger Emil Gustafsson som förgäves väntat på att få genomgå en certifieringskurs med inriktning tyngre svets och hydraulik.
Får han inte gå klart de tre åren är hans kunskaper inte tillräckliga för att bli anställningsbar eller för att kunna gå vidare till andra utbildningar.
Utbildningen kanske läggs ner, har de fått höra. Det som de fått göra hittills är ingenting och allt, som han uttrycker det.
Det verkstadsarbete de har genomfört är på så låg nivå så att de räknar med att få underkänt. Vissa moment går inte att genomföra, eftersom lokalen inte är godkänd för fordonsreparationer.
– En del lärare är okej, en del mindre. De tar inte tag i saker och ting.
De upplever inte att de fått någon utbildning. De har skruvat isär en traktor och mekat med den.
– Man känner sig som en slav som de kommer och lämnar grejor till. De har inte hjälpt oss heller, säger Linnéa Stenberg som säger sig ha ägnat sig mest åt att lacka traktorn i guld.
Skolinspektionen har funnit brister på Dackeskolan som ska vara åtgärdade senast 1 oktober 2014.
Rektorn behöver ta ett tydligt ansvar för den pedagogiska ledningen och utvecklingen av introduktionsprogrammen, står det i inspektionsrapporten. Rektorn behöver utveckla ett systematiskt kvalitetsarbete inom skolenheten. Verksamheten behöver dokumenteras så att den kan följas upp med resultat, utvärdering och prioritering av utvecklingsområden med mera.
Skolinspektionen har gjort intervjuer med lärarna. Rektorn har inte lett och samordnat det pedagogiska utvecklingsarbetet inom introduktionsprogrammen. Därför har istället lärarna fått ta det ansvaret. Rektorn har inte heller efterfrågat information om den löpande verksamheten inom samtliga introduktionsprogram.
– Det pågår mycket arbete med att rätta till dessa brister. Det har utbildningsnämnden uppmärksammat redan innan inspektionen kom till stånd. Det är bland annat därför det skett en omorganisation, säger nuvarande rektor Per-Olof Niemi som tillträdde i april i år.
Omorganisationen innebär också att varje rektor får hand om färre antal elever och då får bättre möjlighet att ta hand om det pedagogiska ledarskapet.
Rektorn lovar att eleverna på Yrkesintroduktion fordon ska kunna komma tillbaka i höst. Det borde eleverna ha fått veta av sina mentorer, menar han.
– Alla elever har rätt att få avsluta sin utbildning, säger han och han ska se till att de får den informationen.
Lokalbristen ska åtgärdas, så från och med i höst kommer eleverna kunna få godkänt för sitt verkstadsarbete.