Båda orterna har börjat projektera cykelvägen och har inlett förhandlingar med markägare om sträckningen som planeras på södra sidan längs gamla E4, eller länsväg E636 som den heter. Linköpings kommun har kommit längst när det gäller sträckningen.
– Vi har pratat med markägarna och berättat om våra planer och haft en bra dialog. Nu har vi ritat upp det detaljerat för att kunna börja förhandla om markköp, berättar projektledaren Erik Bjäresten på Linköpings kommun.
I det läget kom ett beslut att pausa projektet och att man skjuter upp starten flera år.
Exakt var cykelvägen är tänkt att gå vill han dock inte säga, med hänsyn till markägarna.
– De vet vilken mark vi är intresserade av, men de vet ännu inte att projektet är uppskjutet.
Orsaken till förseningen anges som "av budgetskäl".
Investeringsbudgeten för de kommande åren är ett tjänstemannaförslag som Linköpings fullmäktige beslutar om i december. Ett nytt fullmäktige och en ny majoritet tillträder den här månaden, och om de prioriterar annorlunda – när det gäller investeringar – än den förra vet man i dag inte.
– "Av budgetskäl" innebär att vi har beslutade ramar att förhålla oss till och så har vi en ettårig beslutad investeringsbudget även om vi planerar för 10 år, säger Niklas Engström, chef för stadsmiljöavdelningen i Linköpings kommun.
Till denna osäkerhet kommer frågan om det allmänna ekonomiska läget. Kostnader för saker som asfalt, betong och armeringsjärn har rakat i höjden sedan Rysslands invasion i Ukraina, för att inte tala om energi- och bränslekostnader. Alla kommuner måste troligen se över och prioritera i sina investeringsbudgetar. Vart de ökande priserna tar vägen framöver vet ingen.
Projektet är för närvarande framflyttat till 2027, enligt Erik Bjäresten. Kommunerna har bestämt att bygga cykelvägen utan ekonomisk hjälp av Trafikverket, och utöver de projekt som man söker statlig samfinansiering för.
– Från att det tidigare var tänkt att starta nästa år, säger han
Mjölby kommun sitter i samma position. Här ser man dock en möjlighet att bygga en del av vägen. Louise Sandstedt är chef för gata-park på Mjölby kommun:
– Vi diskuterar det internt nu. Vi kommer inte bygga fram till kommungränsen vilket skulle ta slut i en åker. Men vi skulle kunna bygga fram till Viby redan 2023. Det har vi inte riktigt landat i än, säger Louise Sandstedt.
– Det finns en del markägarfrågor som behöver lösas.