Lärare såg AI som ett hot – har ändrat sig

De nya AI-verktygen sätter skolan och lärarna på prov. Hur ska man ställa sig till textrobotar som ChatGPT och vad tycker eleverna själva? På Kungshögaskolan i Mjölby finns både elever och lärare som är positivt inställda.

William Båvius och Filippa Johansson förklarar hur de enkelt kan få fram en text om Koreakriget bara genom att ställa en fråga.

William Båvius och Filippa Johansson förklarar hur de enkelt kan få fram en text om Koreakriget bara genom att ställa en fråga.

Foto: Fredrik Sandberg

Mjölby2023-03-31 14:00

Chattroboten ChatGPT slog ned som en bomb när den lanserades 30 november förra året. Inte minst såg skolelever runt om i världen chansen att lämna in perfekta hemuppgifter utan ansträngning.

Under onsdagen gick Elon Musk och ett antal forskare ut och uppmanade till att pausa utvecklingen av artificiell intelligens (AI). De menar att AI till och med kan vara ett hot mot vår civilisation.

William Båvius går tredje året på ekonomiprogrammet på Kungshögaskolan i Mjölby.

– Jag skulle säga att det är den nya stora grejen, revolutionerande om man får kalla det så, säger han.

undefined
William Båvius och Filippa Johansson förklarar hur de enkelt kan få fram en text om Koreakriget bara genom att ställa en fråga.

ChatGPT är en robot som använder AI och kan skriva ut stora mängder text. Man skriver in ett kommando, vilket kan vara egentligen vad som helst. Den hämtar information från olika sidor på internet och kan forma egna formuleringar och meningar.

Williams klasskompis Filippa Johansson upptäckte ChatGPT för några månader sedan.

– Jag såg det först på TikTok, men sedan började alla i klassen att testa den. Först tyckte jag att det var coolt. Det var skönt att slippa söka information och istället få allt på ett ställe.

Filippa menar att allt handlar om hur man använder sig av resultaten.

– Jag har bland annat använt den i ett arbete om argumentation i svenska. Istället för att sitta en hel lektion och fundera så fick jag snabbt upp tio argument som jag kunde välja på. Det är ju upp till mig att tänka ut hur jag ska använda de svar jag får. Jag skriver inte av texten, utan tar inspiration för att kunna skriva mer utförligt.

– Det som den är bäst på är att hitta information och den kan även ange källor. Till exempel kan du skriva "hitta information om Koreakriget" så kan den berätta om årtal och personer, säger William.

undefined
Simon Hild har gått från att vara negativ till ChatGPT till att se möjligheterna. "Ju mer jag läser om de här tjänsterna desto mer nyanserad blir jag."

Simon Hild är lärare på Kungshögaskolan. Han var mycket negativ till ChatGPT när han först stötte på det.

– Jag tror att jag reagerade som majoriteten av lärarkåren. Den första reaktionen var en slags försvarsställning. Jag såg det som ett hot och såg framför mig hur eleverna kunde fuska hej vilt. Jag började fundera på om jag kommer kunna använda mig av de plagieringstjänster som vi har?

Simon tror att inlämningsuppgifter kommer få en mindre roll i betygssättningen i framtiden.

– Det är riskabelt att ha enskilda inlämningsuppgifter som examinerande moment. Skolverket gick nyligen ut med att de avråder från det. Det har ju blivit så att jag sett över mina examinationsformer.

Samtal pågår bland lärarna på Kungshögaskolans om hur man ska möta utmaningarna som artificiell intelligens skapar. Men tonen har gått från att vara alarmistisk till att se möjligheterna.

– Ju mer jag läser om de här tjänsterna desto mer nyanserad blir jag. Det är den resan vi påbörjat på skolan. Jag hoppas att vi nu kan lämna försvarsställningarna och istället se hur vi kan använda oss av dessa verktyg och se nyttan av dem.

undefined
William Båvius och Filippa Johansson går sista året på Kungshögaskolan.

Simon Hild säger att AI kommer vara en väldigt stor del av elevernas framtida yrken. Han menar att det är viktigt att de får se hur de kan använda sig av AI som ett redskap istället för att enkelt klara av en examination.

– Det är en utmaning för skolan och det gäller att få med alla på tåget. Vi behöver se över vår verksamhet och börja använda oss av verktygen. Vårt uppdrag är ett forma elevernas framtid. Det tror jag ändå att människan gör bäst.

Vad är ChatGPT?

"Jag är ChatGPT, en stor språkmodell som är tränad av OpenAI, baserad på GPT-3.5-arkitekturen. Jag är utformad för att kunna generera naturligt språk, förstå och svara på frågor, skriva texter och utföra en mängd olika språkrelaterade uppgifter. Min träning skedde genom att läsa stora mängder text från internet och andra källor, vilket har gett mig en bred förståelse för många ämnesområden."

Källa: Text skapad av ChatGPT

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!