Det är inte bara Skånska Lasse som är kritiska till galleriabolagets hantering av sina hyresgäster.
Philip Svensson driver tillsammans med sin syster och hennes man konditoriet i gallerian. Han menar att de tröttnat på hyreshöjningar.
– De har höjt inte bara en gång. Förra gången de ville höja hotade vi med att stänga fiket på dagen, och köra ut alla gäster. Jag vet att jag tänkte ”snälla nån, vad är det här?”.
Han säger att hyresnivån gör det svårt att utveckla verksamheten.
– Vi går fortfarande plus, men man vill ju inte bara gå runt med 20 kronor. Vi vill bygga upp ett kapital så att vi kan utveckla vår verksamhet. Om de höjer hyran vill jag ha något som motsvarar höjningen.
Dag Segrell är vd för Gallerian i Mjölby AB.
– När ett avtal går ut förhandlar vi om det. Vi tar hänsyn till omsättningen och om det finns utrymme att göra något med hyran.
– Vi har gjort investeringar i ventilation och vatten och det är sånt som inte syns så tydligt. Man får inte glömma bort att galleriabolaget också är ett företag. Vi tar ut marknadsmässiga hyror. När vi tog över stod hälften av lokalerna tomma, nu är 88 procent uthyrda. Vi förstår att det är tufft att driva en affärsrörelse idag och vi har all respekt för de som tagit sig igenom pandemin.
Philip Svensson tycker också att det har varit svårt att kommunicera med fastighetsägaren.
– Smärtgränsen är när det finns en ovilja att föra en vettig konversation. Vi har frågat om vi kan ses och diskutera så att båda blir nöjda. Det är en service man ska erbjuda sin hyresgäst.
Dag Segrell tycker att det är olyckligt, men delar inte Philip Svenssons upplevelse.
– Vi besöker gallerian minst en gång i veckan och vi har en vaktmästare på plats. Det finns all möjlighet att få kontakt. Tyvärr ställdes våra onsdagsträffar med hyresgästerna in under pandemin, men vi hoppas kunna få igång dem igen. Vi ersatte mötena med ett nyhetsbrev, och på sätt och vis blir det en sorts envägskommunikation.
I butikernas avtal ingår det att butikerna ska följa gallerians öppettider. Philip Svensson säger att kraven på utökade öppettider kostar mer än vad de får in.
– Vi hade öppet annandag jul och nyårsafton, och under advent var det öppet på söndagar. Det var inte värt det. Under fyra söndagar sålde vi för totalt 6000 kronor. Fyra dagar innan jul skulle det vara öppet till 19.00. På de extra timmarna sålde jag för 70 kronor.
I höstas gjordes en omröstning om öppettider bland gallerians hyresgäster. På mötet fanns de flesta representerade.
– Vi har begärt att få ut ett protokoll hur hyresgästerna har röstat. Men vi har inte fått se det, säger Deitmar Wågh som driver klädbutiken Metz.
Dag Segrell berättar att det inte finns något protokoll med rösterna antecknade.
– Frågan som vi ställde på mötet var inte beslutande. Vi ville ta reda på vilket intresse det fanns för att utöka öppettiderna från 18.00 till 19.00. Vi gjorde en handuppräckning och enligt min uppfattning var mer än 50 procent emot utökade öppettider, några var för och resten var tveksamma.
Dag Segrell säger att tanken med att ha öppet en timme längre var att öka servicen för kunderna. Han menar att de butiksägare som inte vill ha öppet till 19.00 inte behöver oroa sig.
– Vi tog till oss önskemålen. Efter en diskussion i styrelsen kom vi fram till att vi håller gallerian öppen till 19.00 och sedan är det upp till de enskilda butikerna att välja om de vill ha öppet en timme längre.