Det är Mjölby City i Samverkan som beslutar om vem som får utmärkelsen på årets Företagsbankett 14 april.
– Och jag kan inte vara med på banketten, det är sorgligt, säger han men spricker upp i ett leende.
Det finns en rolig förklaring till hans frånvaro.
– Det är inte bara butiken i Mjölby det går bra för, det har gått bra för hela regionen. Bäst i Sverige, faktiskt! Så vi ska åka till Mallorca just precis då.
Jonny Bertholdsson har varit butikschef för Dressmann i Mjölby i 20 år, lika länge som butiken har funnits. Ganska snart efter starten bestämde han sig för att utöka sortimentet med större storlekar. Det blev en specialavdelning i butiken, men när en Dressmannbutik öppnade i Mantorp minskade omsättningen i Mjölby.
– Vad göra? Mjölby var egentligen för litet för att ha ett breddat XL-utbud, men jag trodde på idén och ringde runt till andra butiker och frågade om jag kunde få lite XL-kläder som de inte sålde, berättar Jonny. Det gick jättebra. Det finns ingen annan kedja som satsar på herrkläder i stora storlekar.
En butikslokal blev ledig i Gallerian och Jonny skrev ett långt brev till försäljningschefen och bad att få öppna en butik med bara stora storlekar, den första XL-butiken. Under en period fanns den enda svenska Dressmannbutiken med större storlekar i Mjölby.
– Folk flög ner från Norrland för att handla här, berättar Jonny. Juni, juli blev våra bästa försäljningsmånader för folk gör utflykter hit.
Omsättningen ökade enormt, och andra Dressmannbutiker började följa efter. I Mjölby blev postorder nästa steg och försäljningen ökade i rasande fart. Jonny Bertholdsson tjatade ett par år för att få öppna nätbutik. Två sekunder efter att sajten hade öppnat kom den första försäljningen.
– Efter bara två månader blev det ohållbart att driva butiken och webbshopen tillsammans. Vi hyrde gamla folktandvårdens lokaler och inredde lager, fotostudio och kontor. Vi fick beställningar från hela Europa. Redan efter några månader omsatte näthandeln mer än butikerna.
Så småningom växte verksamheten sig alltför omfattande och en webbshop för hela Norden placerades nära huvudkontoret i Oslo.
– Det var trist att behöva lägga ner när allt hade gått så fantastiskt bra, säger Jonny, men det var roligt att vara tillbaka i butiken igen, att vara säljare i stället för lagerarbetare.
Mjölbybutiken har sex anställda och kunderna kommer från hela Mellansverige. Butiken omsatte knappt 13 miljoner förra året, ungefär hälften är XL-försäljning. Omsättningsmässigt är butiken en av de största i regionen och resultatet slås bara av Göteborg och Stockholm. Dessutom finns det inte någon butik i kedjan i hela Europa som slår den när det gäller att sälja mycket till varje kund.
Framgång på framgång, trots att Gallerian i Mjölby har sett ljusare tider. Ungefär hälften av lokalytan står tom i dag.
– Läget har verkligen varit under all kritik. Den här fastighetsägaren har inte fått in en enda ny hyresgäst under sina år, trots att gallerian är jättebra, säger Jonny Bertholdsson.
Vilka grannar önskar du dig?
– En bra matvarubutik vore drömmen, men kanske inte så troligt. Det kan finnas alternativ till butiker. Internationellt har gallerior ofta bowlinghallar, biografer, fitnesstudios – det finns många möjligheter, och lösningar är på gång.