Det säger Hans-Erik Haag, Blåklintsbuss vd.
Blåklintsbuss har en bred verksamhet, alltfrån beställningstrafik med turistbussar, anslutningstrafik för Viking Lines fartyg i Stockholm till skolbusstrafik i Mjölby tätort. De kör även landsbygdstrafik på uppdrag av Östgötatrafiken.
Det är Blåklintsbuss beställningstrafik som har blivit mest påverkad.
– Det blir dyrare att resa och beställningarna minskar. Vi är ett litet-mellanstort företag och har ingen stor koncern bakom oss som vi kan stötta oss mot. Vi har fortfarande inte kommit igång med våra expressbussar från Östergötland till Stockholm. Bussbranschen har varit hårt drabbad i pandemin och har inte hunnit återhämta sig än. Och nu kommer det här, säger Hans-Erik Haag.
För den avtalade trafiken som Blåklintsbuss gör på uppdrag av bland annat Östgötatrafiken får företaget en kompensation.
– Vi får kompensationen för bränsleprisökningen, men inte för hela höjningen. Det är tufft för oss och det är tufft för hela branschen. Vi får hoppas att priserna sjunker och återgår till det normala.
Trots det kärva läget gör företaget en hjälpinsats. När vi pratar med Hans-Erik Haag har han just tagit en paus från en busskörning till Göteborg.
– Flera familjer som har flytt från kriget i Ukraina har kommit till Mjölby. De måste anmäla sig till Migrationsverket som har sina kontor i storstäder. I dag kör jag ideellt. Man måste göra vad man kan, säger han.