Kvar kommer det Mjölbybaserade bussbolaget ha sin beställningstrafik med teaterresor, Ullared och turer ut i Europa, samt Viking Line-bussen.
– Vi tappar en stor del av vår omsättning och även jobben, säger Hans-Erik Haag, vd och delägare på Blåklintsbuss.
Det är ett och ett halvt år kvar tills skolbusstrafiken går över till Nybroföretaget Flexbuss – som inte ska förväxlas med Flixbus.
– Vi har ännu inte kommit fram till hur vi ska göra. Det blir nog inte så väldigt många varsel för vi har flera chaufförer som närmar sig pensionsåldern, säger Hans-Erik som är 72 år och själv inte bara rattar företaget utan regelbundet även sätter sig i förarsätet på firmans bussar.
Det är Östgötatrafiken som är huvudman för skolskjutsarna i Mjölby liksom i flera andra kommuner i länet. Kommunerna köper i sin tur tjänsten av länstrafiken.
– Det är de som upphandlar, lägger scheman och tidtabeller. Det har fungerat bra med vissa inkörningssvårigheter de första veckorna, menar Haag.
Att skoltrafiken varit en fast och trygg del av bussbolagets verksamhet är helt klart. Resten av busstrafiken bygger på beställningar och bokningar.
– Skolbussarna går ju 178 dagar om året. Det kan bli så att vi får för många fordon nästa år, och då kommer vi sälja av dem vi inte behöver, säger Hans-Erik Haag.
Blåklintsbuss tog över skolbussresorna 2013. Men från och med hösten 2025 är det alltså Flexbuss som tar över skolbusstrafiken i Mjölby, liksom i Motala, enligt en ny upphandling med Östgötatrafiken.
Flexbuss har depåer på 23 platser i landet, närmare 600 medarbetare och cirka 380 fordon. Det ägs av engelska transportkoncernen Go-Ahead som kör tåg och bussar i England med 35 000 medarbetare.
– Vi har fordon, eventuellt måste vi köpa till något. Vi söker personal. Det råder stor brist på chaufförer, säger Martin Jacobson som är vd på Flexbuss.
Därför är företaget på plats i Mjölby i veckan och informerar personalen på Blåklintsbuss att man söker chaufförer inför övertagandet i Mjölby nästa år.
Flexbuss tar samtidigt över skolskjutsarna i Motala och det behövs kring 40 bussar varav knappt hälften i Mjölby. I Motala har kommunen beslutat att utöka kravet på avstånd till skolan för att bevilja skolskjuts från och med i höst. Någon sådan förändring är inte aktuell i Mjölby kommun för närvarande.