Inne i verkstan i gamla Lundbyskolan ska eleven Ali Rasoli just demontera hjulen på en skåpbil. Han är helt ensam vuxenstuderande här, och har läraren Alan Albayati helt för sig själv.
– Jag pluggade industriteknik i Linköping men trivdes inte så bra. Jag ville bli bilmek i stället och trivs jättebra här, säger Ali Rasoli som flyttat till Mjölby och snart är färdig med sin utbildning.
Han är nöjd med utbildningen och sin lärare som själv gått i utbildning på Bojo.
– När jag började var vi fyra, men de blev klara och nu är jag ensam här.
Både läraren Alan och Bojos ägare Tommy Borg tycker att det är konstigt att inga nya elever kommer.
– Vi har ett avtal med kommunen om att få elever, men jag vet inte vad som skett den sista tiden. Det händer ingenting, vi undrar om kommunen inte längre vill fortsätta, säger Tommy Borg.
Tomy Borg säger att det hör av sig vuxna personer som vill omskola sig till industrijobb, inom plåtslageri, bilmekaniker eller lackerare.
– Ungefär en i veckan har kontaktat oss. Jag måste hänvisa dem till komvux för det är de som äger uppdraget. Men det händer inget, säger han.
Caroline Hedvall är verksamhetschef med ansvar för vux som det heter numera. Hon säger att det handlar om kommande organisatoriska förändringar av gymnasiet.
Varför har ni inte förlängt avtalet med Bojo?
"Ett arbete sker nu inom utbildningsförvaltningen att kartlägga behov av utbildningsplatser inom gymnasiet och vuxenutbildning. Vilka upphandlingar det kan leda till har vi inte svar på idag", svarar Caroline Hedvall via mejl.
Att förlänga det avtal som gått ut är inte möjligt, menar hon. Det måste ske genom en ny offentlig upphandling.
Tommy Borg har känt sig tvungen att varsla två lärare om uppsägning.
– Jag vet inte om det är ett minskat söktryck, eller om vi inte är tillräckligt aktiva med att marknadsföra våra utbildningar, säger han och syftar då både på sitt eget företag och på kommunen.
Caroline Hedvall bekräftar att det finns ansökningar men kommunen har inte kunnat möta det behovet, innan man gjort en ny konkurrensutsatt offentlig upphandling av utbildningarna.
– Vi försöker erbjuda utbildningar som inte finns i andra närliggande kommuner.
Fordonslinjen på Dackeskolan tar idag in 16 elever per år. Tommy menar att det är en bred fordonsutbildning och att många av dem efter utbildningen hamnar på Toyota i Mjölby. Han tror att det skulle kunna utbildas fler, enligt organisationen Motorbranschen behövs 6 000 nya bilmekaniker till 2026. Kjell Bengtsson, lärare på Dacke, bekräftar att många på fordonsprogrammet får jobb på Toyota.
– Det beror säkert på att de betalar bra, säger han.
Förutom vuxeneleverna och gymnasieinriktningarna lack och plåt på fordonsprogrammet har Bojo flera uppdragsutbildningar från bilfabrikanterna. Även de har minskat något, enligt Tommy Borg. Men behovet av mekaniker kommer att finns kvar, menar han.
Utbildningsförvaltningen har startat ett arbete med att optimera Mjölby gymnasium. Det handlar om att utöka antalet platser.
– Vi tittar på hur vi kan vägleda och motivera elever mot de program där det finns brist på arbetskraft. Det gäller både vårdutbildning och tekniska yrkesprogram. Politiken har pekat ut en särskild satsning i budgeten för de kommande åren att vi ska anpassa till arbetsmarknadens behov, både på kort och lång sikt, säger Caroline Hedvall.
Detta arbete ska ske ihop med berörda branscher.