I samband med att Bostadsbolaget fick sin nye vd Torbjörn Olsson, tog man beslutet att se över organisationen.
– Vi såg då att vi skulle kunna effektivisera arbetet för våra kunder, säger Charlotta Elliot, marknadschef på Bostadsbolaget.
Vid omorganisationen gjorde man om uppdelningen av områdena. I stället för sex fastighetskontor har man nu fyra. Bostadsbolagets områden i Mjölby är nu indelat i områdena norr, södra, Skänninge och Mantorp.
Till varje fastighetskontor finns en fastighetsvärd som gör alla besiktningarna. Ofta är det också fastighetsvärden som utför nästan alla inre åtgärder och eventuella reparationer.
– Förut satt en fastighetsskötare på varje bo-servicekontor och hade telefontid. Numer ringer i stället våra hyresgäster till central felanmälan. Det innebär att vi har utökat telefontiden till fyra timmar per dag, säger Charlotta Elliot.
Hon berättar också att de gamla bo-servicekontoren kommer ersättas av nya framöver.
Staffan Åkerblom som förut arbetade som fastighetsskötare jobbar nu som så kallad inre reparatör.
– Det var mer ett ensamjobb förut. I och med den nya organisationen kan vi ge oss på större jobb, eftersom vi jobbar mer i team. Vi kan då lättare hjälpas åt med att exempelvis bära upp ett kylskåp, säger Staffan Åkerblom.
Beslutet om omorganisation togs i våras, och inleddes i juni.
– Jag tror det här blir jättebra. Vi är på spåret. Vi behöver en månad till innan det satt sig i de nya grupperna. Det tar lite tid innan vi lärt oss vem som ska göra vad, säger Janne Vistfors, boendechef på Bostadsbolaget.