Bostadsbolaget har omorganiserat

Ny organisation på Bostadsbolaget ska effektivsera arbetet för fastighetsskötseln.

Charlotta Elliot, marknadschef på Bostadsbolaget.

Charlotta Elliot, marknadschef på Bostadsbolaget.

Foto: Mia Karlsvärd

MJÖLBY2015-09-07 21:00

I samband med att Bostadsbolaget fick sin nye vd Torbjörn Olsson, tog man beslutet att se över organisationen.

– Vi såg då att vi skulle kunna effektivisera arbetet för våra kunder, säger Charlotta Elliot, marknadschef på Bostadsbolaget.

Vid omorganisationen gjorde man om uppdelningen av områdena. I stället för sex fastighetskontor har man nu fyra. Bostadsbolagets områden i Mjölby är nu indelat i områdena norr, södra, Skänninge och Mantorp.

Till varje fastighetskontor finns en fastighetsvärd som gör alla besiktningarna. Ofta är det också fastighetsvärden som utför nästan alla inre åtgärder och eventuella reparationer.

– Förut satt en fastighetsskötare på varje bo-servicekontor och hade telefontid. Numer ringer i stället våra hyresgäster till central felanmälan. Det innebär att vi har utökat telefontiden till fyra timmar per dag, säger Charlotta Elliot.

Hon berättar också att de gamla bo-servicekontoren kommer ersättas av nya framöver.

Staffan Åkerblom som förut arbetade som fastighetsskötare jobbar nu som så kallad inre reparatör.

– Det var mer ett ensamjobb förut. I och med den nya organisationen kan vi ge oss på större jobb, eftersom vi jobbar mer i team. Vi kan då lättare hjälpas åt med att exempelvis bära upp ett kylskåp, säger Staffan Åkerblom.

Beslutet om omorganisation togs i våras, och inleddes i juni.

– Jag tror det här blir jättebra. Vi är på spåret. Vi behöver en månad till innan det satt sig i de nya grupperna. Det tar lite tid innan vi lärt oss vem som ska göra vad, säger Janne Vistfors, boendechef på Bostadsbolaget.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om